محله آکسارای استانبول؛پاتوق قاچاقچیان انسان

محله آکسارای استانبول؛پاتوق قاچاقچیان انسان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منطقه آکسارای شهر استانبول مدتی است شاهد تجمع شبانه مهاجرانی است که قصد رساندن خود به سواحل غربی ترکیه را دارند. آکسارای به مرکزی برای قاچاقچیان

آگهی

منطقه آکسارای شهر استانبول مدتی است شاهد تجمع شبانه مهاجرانی است که قصد رساندن خود به سواحل غربی ترکیه را دارند.

آکسارای به مرکزی برای قاچاقچیان انسان بدل شده و این در حالی است که دولت ترکیه با فشار اتحادیه اروپا برای مقابله با موج مهاجرت از مسیر عبور از آبهای این کشور به یونان مواجه است.

در میان قاچاقچیان انسان تعداد زیادی از اتباع سوریه دیده می شوند. یکی از آنان که خود را علی معرفی کرده درباره این فعالیت غیرقانونی می گوید: «قاچاقچیان درباره محلی که اتوبوس ها هستند توافق می کنند و از آن ها می خواهند که بدون ایجاد دردسری که باعث شود پلیس جلوی اتوبوس را بگیرد به آنجا بروند. آنها به جایی منتقل می شوند که پلیس نیست. محل را زیرنظر می گیرند و وقتی پلیسی نبود به هم تلفن می زنند و با اتوبوس همه را جمع کرده و می برند. ظرف ۱۵دقیقه همه چیز آماده می شود و اتوبوس به راه می افتد.»

گاهی برخی از اتوبوس های حامل این مهاجران غیرقانونی در مسیر توسط پلیس متوقف شده و پس از جریمه بازگردانده می شوند. با این حال بسیاری نیز تا شهرهای ساحلی غرب ادامه مسیر می دهند. پس از آن است که مسافران تازه خطرناکترین بخش سفرشان را آغاز می کنند تا از مسیر دریا به یونان برسند. علی می گوید که «قاچاقچیان به سرنوشت این مهاجران اهمیتی نمی دهند.»

وی می گوید: «بیشترین فشار در محل هایی است که سفر دریایی آغاز می شود. گارد ساحلی ترکیه تمهیداتش را افزایش داده است. البته که قاچاقچیانی هستند که اهمیتی نمی دهند که وضع دریا چگونه است. آنان می خواهند به هر وسیله ممکن مهاجران را بفرستند که بروند.»

کنترل ۱۰ هزار کیلومتر مرز زمینی و دریایی برای دولت ترکیه کاری ساده نیست. ساختار سواحل ترکیه در دریای اژه سبب شده تا قاچاقچیان انسان بیشترین سود را ببرند.

با این همه ترکیه در راستای همکاری با اتحادیه اروپا به منظور مقابله با قاچاق انسان به شمار گشت های دریایی خود افزوده است.

بهادر یسیلتپه، رئیس پلیس شعبه مبارزه با قاچاق در شهر ازمیر می گوید: «اکنون زمستان است. باوجود شرایط جوی نامساعد بین ژانویه و فوریه، تعداد توقیف ها و مهاجران نجات یافته و تعداد بازداشت قاچاقچیان در قیاس با همین دوره زمانی در سال گذشته، بسیار بیشتر است.»

دولت ترکیه می گوید در سال گذشته میلادی جلوی سفر غیرقانونی ۱۴۶هزار مهاجر را به یونان گرفته است. این آمار همچنین از بازداشت ۴ هزار و ۸۰۰ قاقچاقچی انسان حکایت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت

فرانسه هواپیمای حامل ۳۰۳ تبعه هند به مقصد نیکاراگوئه را زمین‌گیر کرد