رشد اقتصادی در گروی رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار

رشد اقتصادی در گروی رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بهداشت و ایمنی فاکتورهای مهمی در رشد اقتصادی محسوب می شوند. در این برنامه به مقر آژانس اروپایی برای ایمنی و بهداشت در محیط کار موسوم به اوشا (OSHA)

بهداشت و ایمنی فاکتورهای مهمی در رشد اقتصادی محسوب می شوند. در این برنامه به مقر آژانس اروپایی برای ایمنی و بهداشت در محیط کار موسوم به اوشا (OSHA) در اسپانیا می رویم تا این مفاهیم را واکاوی کرده و نگاهی به صنعت ساخت و ساز داشته باشیم که با بزرگترین چالشها روبروست. سپس به بلژیک می رویم تا دریابیم چگونه شرکتها و کارکنان در حال نو آوری هستند تا از لحاظ جسمی و روانی با استرس ناشی از کار روبرو شوند.

هدف بهداشت و ایمنی این است که در نهایت مانع ترک محل کار و یا گرفتن مرخصی از سوی کارکنان به دلیل مشکلات ناشی از کار شود. بهداشت و ایمنی پیشنهادهایی را برای متناسب ساختن کار با مهارتها و قابلیتهای ما دارد. به نیازهای جسمی ما و همچنین احساس آرامش ما در هنگام کار توجه نشان می دهد. چگونه بهداشت و ایمنی با رشد اقتصادی در ارتباط است؟

قصابی را فرض کنیم که در فروشگاه خود ۲۵ قصاب دیگر را در استخدام دارد. از آنجایی که گوشت با کیفیت می فروشد، کارش رونق می گیرد و سرمایه اش افزایش پیدا می کند. به این ترتیب میزان مالیاتی که او می پردازد بالا می رود. بنابراین هرچه فروش بیشتری داشته باشد رشد کلی اقتصادی کشور نیز زیاد می شود. ولی او مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی را به دلیل هزینه بالایشان در نظر نگرفته است. سانحه حین کار و بیماری کارکنان فرا می رسد و به طور متوسط ۲ تا ۳ نفر از کارکنان به دلیل بیماری غیبت دارند.

تولید قصابی پایین می آید و او ناچار است حقوق کارکنان و هزینه های درمان آنها را نیز پرداخت کند. او همچنین مجبور است وسایل و ابزار مستهلک را تعویض و برای جایگزین کردن برخی کارکنانش چاره اندیشی کند. این امور نیازمند صرف زمان و هزینه است.

نابسامان بودن حال و وضعیت کارکنان باعث پایین آمدن بیشتر میزان تولید و کاهش مشتری می شود. بیماری و آسیب دیدن کارکنان باعث کم شدن درآمد آنها و پایین آمدن استانداردهای زندگی شان می شود. این موجب افزایش فشار بر خانواده این افراد و کسانی می شود که از آنها پرستاری می کنند.

نیاز کارکنان به حمایت مالی خدمات درمانی در طول روند معالجه بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد. افرادی که دیگر کار نمی کنند نیازمند کمکهای مالی و خدمات اجتماعی بیشتری هستند. بدینسان، کاهش درآمد شرکتها و فروشگاهها باعث کاهش رشد اقتصادی و شکوفایی جامعه می شود.

در اروپا هر ساله ۸۳ میلیون روز کاری از دست می رود. سه چهارم کارکنان به دلیل سانحه کاری یک روز مرخصی می گیرند این درحالیست که یک چهارم دیگر به دلیل سوانح کاری بیش از یک ماه در مرخصی بسر می برند. از سوی دیگر ۳۶۷ میلیون روز کاری نیز بابت بیماری کارکنان از دست می رود. این دلیل کاهش بخش بزرگی از تولید است.

آژانس ایمنی و بهداشت در محیط کار توسط صندوق اجتماعی اروپا پایه گذاری شد و هدف آن در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ رویارویی با چالشهای جمعیت در حال پیر شدن اروپا، اجرای بهتر قوانین جاری و پیشگیری از بیماریهای مربوط به کار است.

سوانح کاری باری سنگین بر دوش اقتصاد اروپا بشمار می آید. تنها در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۵۵ میلیارد یورو هزینه این سوانح برآورد شده است. بنابراین پیشگیری از این سوانح بویژه در بخشهای ساخت و ساز از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است. میزان حوادث ساختمانی بسیار بالاست. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۶ درصد سوانح مربوط به صنعت ساخت و ساز بوده است. در اسپانیا آمار مربوط به این مسئله نگران کننده است.

انریکه کورال، مدیر کل شرکت ساخت و ساز «لبورال دو کنستروکسیون» (Fundación Laboral de la Construcción) می گوید: «متاسفانه در سالهای گذشته وضعیت بدتر شد. ما درباره میزان ۵۰۰۰ سانحه میان هر صد هزار نفر در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ سخن می گوییم. آخرین داده ها بیش از ۶۵۰۰ سانحه را گزارش می دهد.»

حدود دو و نیم میلیون نفر در اروپا در سال ۲۰۱۲ دچار سوانح غیر کشنده شدند. این درحالیست که سوانح منجر به مرگ به بیش از ۳۵۰۰ مورد رسید.

مونیکا پینا خبرنگار یورونیوز در اسپانیا می گوید: «این بدین معناست که از هر صد هزار کارگر تقریبا سه نفر به دلیل سوانح درگذشتند. این آمار میان کشورهای مختلف می تواند قابل توجه باشد. برای نمونه در لهستان این رقم به ۵ نفر و در کشورهایی مانند آلمان، دانمارک و هلند به کمتر از یک نفر می رسد.»

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که حوادث محل کار و بیماری های شغلی می تواند بر اقتصاد یک کشور تاثیر گذار باشد.

کریستا سدلاتچک، مدیر آژانس اروپایی بهداشت و ایمنی در محیط کار در این باره می گوید: «بسیاری از کشورهای اروپایی روشهای خاص خود را برای برآورد هزینه ها دارند. برای نمونه در آلمان وضعیت نامناسب بهداشت و ایمنی در محیط کار منجر به از دست دادن ۹۰ میلیارد یورو، معادل تقریبی ۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی می شود.»

مونیکا پینا خبرنگار یورونیوز در اسپانیا اضافه می کند: «میزان کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل سوانح کاری و بیماری در حدود ۴ درصد برآورد شده است. این میزان در اروپا به ۲.۶ تا ۳.۸ درصد در سال می رسد.»

مطالعات موردی نشان داده که بهداشت و ایمنی نباید به عنوان هزینه صرف در نظر گرفته شوند. سرمایه گذاری یک یورو برای حفظ امنیت در محیط کار باعث بازگشت سرمایه ۲.۲ یورویی می شود.

در بیلبائو یک کارگاه ساخت و ساز از سوی شرکت بهداشت و ایمنی «ویسه سا» مورد نظارت قرار می گیرد.

مایته پریه تو، مدیر این شرکت درباره فواید سرمایه گذاری برای پیشگیری از حوادث در کارگاههای ساختمانی چنین توضیح می دهد: «هزینه های بهداشت و ایمنی برای این مکان ظرف مدت زمانی دو سال، بیش از ۲۸۸ هزار یورو است. با اینحال اقدامات امنیتی مورد نظر، کاهش توقف کار و تولید را به همراه دارد. برای نمونه، توقف کار در هر روز ۳۵۰۰ یورو از تولید خواهد کاست.»

قوانین اروپا چارچوب مشخصی را در حوزه بهداشت و ایمنی مشخص کرده است. با اینهمه اجرای این قوانین در کشورهای مختلف و از سوی شرکتهای مختلف، متغیر است. مشکلاتی که اسپانیا با آنها دست در گریبان است انعکاس دهنده وضعیت بسیاری کشورهای اروپایی دیگر است.

مدیر شرکت بهداشت و ایمنی «ویسه سا» می افزاید: «شرکتهای کوچک که اکثریت مشاغل را در اسپانیا تشکیل می دهند فاقد خدمات بهداشت و ایمنی هستند و مسئول مشخصی برای این حوزه ندارند. بنابراین این امر اغلب اوقات باعث بی اطلاعی از تمهیدات مورد نیاز برای اجرای قوانین مورد نظر می شود.»

از سوی دیگر انفجار مواد خطرناک در محیط کار باعث افزایش قابل توجهی از بیماریهای سرطانی می شود. در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۱۵۲ هزار نیروی کار به دلیل سرطان جان باختند. این وضعیت بازنشستگی زودهنگام افراد، از دست دادن نیروی کار حرفه ای، هزینه های بالای درمان و بیمه درمانی را به همراه خواهد داشت.

در حدود ۸.۶ درصد از کارگران اتحادیه اروپا (معادل تقریبی ۲۳ میلیون نفر) در ۱۲ ماه گذشته مشکل سلامتی داشته اند. بیشتر این افراد بدلیل استرس و افسردگی دچار مشکلات عضلانی و استخوانی بودند.

هرگز نمی توان متوجه شد آدمهای کوچه و خیابانی که به ظاهر آرام هستند، آرامش روانی ندارند. در حدود یک پنجم مردم اروپا مجبور به ترک یا تغییر شغل شده اند. عدم آرامش روانی کارکنان دو برابر یک بیماری ساده و پنج برابر یک سانحه برای شرکتها هزینه دارد. این وضعیت هر ساله ۲۴۰ میلیارد یورو هزینه دارد. ۴۳ درصد این هزینه بابت درمان است و ۵۷ درصد آن به کاهش تولید باز می گردد.

مونیکا پینا به بلژیک رفته تا به ما نشان دهد شرکتها و کارکنان برای بهتر بودن در محیط کار چه راه حلهایی را اندیشیده اند.

استرس و مشکلات روانی ناشی از کار یکی از دلایل اصلی کاهش تولید است. غیبت کاری به علت استرس، افسردگی و بروز رفتارهای هیجانی در محیط کار در اروپا در حال افزایش است. در حال حاضر این عوامل دومین دلیلی هستند که به سبب آنها برخی کارگران سه روز متوالی سر کار نمی روند. مردم نمی توانند تصور کنند که ادارات به مکانهای غیر قابل تحمل تری تبدیل شده اند.

فرانسوا ریشیر، مدیر بخش بهداشت و ایمنی شرکت زیمنس در بلژیک می گوید: «وضعیتهای استرس زا در یک اداره گوناگون هستند. این وضعیت می تواند معلول تلفن باشد که مدام زنگ می زند، یا اینکه دلایل مانند پاسخگویی به ارباب رجوع و یا کمک به همکار دیگری وجود داشته باشد. باید بتوان همزمان موارد مختلفی را که مدام در حال زیاد شدن هستند مدیریت کرد.»

به نظر می رسد پرداختن به موضوع روان پریشی ناشی از محیط کار همچنان در ۳۰ درصد شرکتهای اروپایی یک موضوع ممنوعه باشد. تابو بودن این مسئله با بزرگی یک شرکت رابطه مستقیم دارد.

با اینحال شرکت زیمنس در بلژیک به مقابله با این مشکل رفته است و برای سلامت روانی کارکنان خود چاره اندیشی کرده است. نام این شرکت در فهرست شرکتهایی است که آژانس اروپایی بهداشت و ایمنی در محیط کار به دلیل مدیریت و مشکلات ناشی از استرس از آنها تقدیر کرده است.

پاتریک دوبور، مدیر سلامت و امنیت شرکت زیمنس می گوید: «برنامه موسوم به «فیت ات ورک» (Fit@Work) به معنای سالم در محل کار، برای ارتقاء سلامت کارکنان و برقراری ارتباط سالم با آنها در نظر گرفته شده است. ما به سلامت و تغذیه اهمیت می دهیم. تمرینات جسمانی داریم. بنابراین جنبه روانی محیط کار را در نظر گرفته ایم. چرا ما این برنامه را شروع کردیم و پس از چند سال به چه چیزی دست پیدا خواهیم کرد؟ پرسش دشواری است… ثابت شده که تلاش برای بهبود وضعیت روانی کارکنان به بهبود فعالیت شرکت کمک می کند. این بستگی به شما دارد که آن را باور داشته باشید یا نه.»

بهبود شرایط کار در اروپا هنوز با چالشهایی روبروست. بیش از نیمی از کارکنان دست کم یک یکشنبه در ماه را کار می کنند. این در حالیست که ۴۵ درصد از افراد در اوقات فراغت خود، برای بهبود کارآیی در شرکت به کار پرداخته اند.

کریستا سدلاتچک، مدیر آژانس اروپایی بهداشت و ایمنی در محیط کار می گوید: « در اروپا ۸۰ درصد مدیران از خطرات استرس آگاه هستند و اطلاعات لازم را دارند. ولی تنها ۳۰ درصد شرکتها اقدامات لازم را انجام می دهند. بنابراین شاهد نبود اقدامات لازم برای کاهش خطرات روانی وابسته به محیط کار هستیم. از هر ۱۰ کارگر، ۴ نفر اعتقاد دارد که در شرکت این موارد بدرستی رعایت نمی شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟