وضعیت نابسامان مطبوعات، ترکیه را از اتحادیه اروپا دور کرد

وضعیت نابسامان مطبوعات، ترکیه را از اتحادیه اروپا دور کرد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شکست در متقاعد کردن آنکارا به رعایت آزادی مطبوعات سبب شد تا مسئولان اتحادیه اروپا یک گام از پذیرفتن ترکیه در این اتحادیه دورتر شوند. چنگیز اختر،

آگهی

شکست در متقاعد کردن آنکارا به رعایت آزادی مطبوعات سبب شد تا مسئولان اتحادیه اروپا یک گام از پذیرفتن ترکیه در این اتحادیه دورتر شوند.

چنگیز اختر، تحلیل گر مرکز پژوهشهای سیاسی استانبول می گوید ترکیه در بدترین وضعیت آزادی مطبوعات در دوران نسل حاضر به سر می برد.

هفته پیش مقامات قضایی ترکیه روزنامه زمان را از تصاحب مسئولان قبلی آن در آوردند و اکنون تنها تعداد انگشت شماری از رسانه ها آزادانه فعالیت می کنند و تحت کنترل کامل دولت نیستند.

وضعیت آزادی مطبوعات در ترکیه تا حد نابسامان است؟

پروفسور اختر در پاسخ به این پرسش یورونیوز می گوید: «تا جایی که به آزادی مطبوعات و اینترنت مربوط می شود، دو سال گذشته فاجعه بار بوده است. نه شبکه تلویزیونی بسته شده و دولت برخی روزنامه ها را به تصاحب خود درآورده است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید ترکیه کارنامه بدی در زمینه آزادی مطبوعات دارد و در تازه ترین رده بندی ها هم ردیف کشورهای دیکتاتوری است که هر هفته در آن چند روزنامه نگار کشته می شوند. یوهان بیر، رئیس بخش اروپای شرقی و آسیای مرکزی این سازمان می گوید که بزرگترین مشکل آزادی مطبوعات در ترکیه اعمال نفوذ از سوی مقامات، بویژه شخص رئیس جمهوری اردوغان است. او می افزاید: «اردوغان هر روز در برابر هر گونه انتقادی سرسخت تر می شود و در چند سال گذشته تمام رسانه های مخالف در سپهر سیاسی کشور یکی یکی مورد حمله قرار گرفته اند.»

آقای بیر می گوید رسانه های مخالف از گزارش وقایع مهمی هم چون اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ و درگیری نیروهای دولتی با شبه نظامیان کرد ترکیه، پ کا کا، منع و هر هفته تعدادی از روزنامه نگارانی که از این اصول تخطی می کنند، دستگیر می شوند. او این اقدام را یک جنگ ویرانگر علیه مطبوعات می داند.

سران اتحادیه اروپا دیگر به درخواست پیوستن ترکیه به این اتحادیه فکر نمی کنند

ترکیه که در نشست روز دوشنبه سران اتحادیه اروپا برای گفتگو در مورد بحران پناهجویان شرکت کرد، گفتگوها برای پیوستن به اتحادیه اروپا را از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز کرده است.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در حالی در بروکسل پایتخت اتحادیه اروپا حاضر شد که دولت او درست چند روز پیش از آن به روزنامه زمان حمله کرده بود.

پروفسور اختر از رفتار رهبران اروپا در برابر ترکیه انتقاد می کند: «اینکه اروپایی ها چشم خود را بر آن چه در ترکیه می گذرد می بندند، برای من و لیبرال های دیگر مثل من به معنی آن است که اروپا بکلی ایده پیوستن جمهوری ترکیه به اروپا را رها کرده است، چون اگر اینگونه نبود طور دیگری عمل می کرد و به شیوه دیگری به آنکارا هشدار می داد.»

وی می افزاید: «من از این رفتار نتیجه می گیرم که آنها موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را فراموش کرده اند. در واقع آنها با دولت اردوغان مشکل کمتری دارند چون دولت او طرح موضوع پیوستن به اروپا را رها کرده است. این موضوع تا پیش از این مشکلات زیادی برای بسیاری از مسئولان اروپایی از جمله دموکرات مسیحی های آلمان و سارکوزی در فرانسه ایجاد کرده بود که از همان آغاز حتی از تصور پیوستن ترکیه به اروپا ناراحت بودند.»

اروپا به اردوغان باج می دهد

آقای بیر می گوید که بحران پناهجویان و نقش مهمی که ترکیه در معادلات منطقه و بویژه در جنگ سوریه ایفا می کند، اتفاقا دلیل مهمی برای نادیده گرفتن اردوغان است. به اعتقاد او آن چه این روزها شاهد هستیم آن است که اتحادیه اروپا دارد برای حل مشکل پناهجویان به ترکیه باج می دهد و این موضوع «وحشتناک» است: «گویی موازنه قدرت به نفع ترکیه عوض شده است، یا اینکه دست کم در بروکسل اراده ای برای استفاده محوری از موضوع آزادی مطبوعات در روابط با آنکارا وجود ندارد.»

آقای بیر می گوید که بحران پناهجویان و نقش مهمی که ترکیه در معادلات منطقه و بویژه در جنگ سوریه ایفا می کند، اتفاقا دلیل مهی برای نادیده گرفتن اردوغان است.

به اعتقاد او، در حال حاضر اتحادیه اروپا برای حل مشکل پناهجویان در حال باج دادن به ترکیه است: «گویی موازنه قدرت به نفع ترکیه عوض شده است، یا این که دست کم در بروکسل اراده ای برای استفاده محوری از موضوع آزادی مطبوعات در روابط با آنکارا وجود ندارد. بدیهی است که فشار بین المللی کافی نیست و ما هم بروشنی دریافته ایم که جامعه جهانی در شرایط امروز منطقه تا چه حد به وجود ترکیه در سوریه و در بحران پناهجویان نیاز دارد. اما این موضوع نباید باعث کور شدن ما و ندیدن واقعیت بشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش جدید اتحادیه اروپا درباره «آینده عضویت ترکیه»؛ متاثر از طرفداری اردوغان از حماس؟

اردوغان: مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در حال احتضار است

اردوغان در گفتگو با فن در لاین بر لزوم «عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا» تاکید کرد