ساز و کارهای جدید بانک مرکزی اروپا برای تقویت اقتصاد حوزه پولی یورو

ساز و کارهای جدید بانک مرکزی اروپا برای تقویت اقتصاد حوزه پولی یورو
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنجشنبه در فرانکفورت سیاستهای پولی حمایتی خود را تقویت کرد. سیاستگذاران این نهاد برای مقابله با نرخ تورم بسیار

آگهی

بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنجشنبه در فرانکفورت سیاستهای پولی حمایتی خود را تقویت کرد.

سیاستگذاران این نهاد برای مقابله با نرخ تورم بسیار پایین در حوزه پولی یورو و سرعت بخشیدن به آهنگ رشد اقتصادی این منطقه، در نرخ بهره بانکی، در میزان بهره سپرده و در حجم بازخرید ماهانه اوراق قرضه تغییر ایجاد کردند.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «نرخها برای مدت طولانی در سطح پایینی خواهند ماند. فعلا برنامه ای در آینده برای کاهش بیشتر آنها نداریم.»

بدین ترتیب نرخ بهره بانکی این نهاد از ۰.۰۵ درصد به صفر تقلیل یافت. بانک مرکزی اروپا در نشست ماه دسامبر گذشته در این نرخ تغییری ایجاد نکرده بود.

آقای دراگی در ادامه گفت: «در لیست مربوط به بازخرید اوراق، اوراق قرضه شرکتها و نهادهای غیربانکی نیز گنجانده شد. از جمله کمپانی هایی که در ردیف شرکتهای سرمایه گذاری قرار دارند.»

با این تحولات، حجم بازخرید ماهانه اوراق قرضه از ۶۰ میلیارد یورو که بانک مرکزی در سال گذشته درباره آن تصمیم گیری کرده بود به ۸۰ میلیارد یورو افزایش یافت.

رییس بانک مرکزی اروپا در نهایت می گوید: «برای بانک هایی که میزان وامهای آنها از رقم خاصی می گذرد نرخ بهره تعیینی برای این استقراضها بسیار ضعیف خواهد بود. حتی به اندازه نرخ بهره سپرده به بانک مرکزی اروپا.»

میزان بهره سپرده بانک مرکزی اروپا از منفی ۰.۲ به منفی ۰.۳ درصد افزایش یافته بود. اکنون این نرخ بهره سپرده نیز یک دهم درصد بالاتر رفته و منفی ۰.۴ درصد تعیین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش منفی بازارهای بورس اروپایی به تدابیر جدید بانک مرکزی اروپا

بررسی تحولات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا

سال ۲۰۲۴، سال چرخش نرخ بهره در دنیا است؛ بانک‌های مرکزی جهان چه زمانی تغییر مسیر خواهند داد؟