بازگردانده شدن تعدادی پناهجو از یونان به ترکیه و نگرانی مجامع حقوق بشری

بازگردانده شدن تعدادی پناهجو از یونان به ترکیه و نگرانی مجامع حقوق بشری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گارد ساحلی یونان روز پنجشنبه دست کم ۹۰ پناهجو را که قصد داشتند به صورت غیرقانونی وارد این کشور شوند به ترکیه باز گرداند. قرار است ۱۷۳ نفر دیگر هم طی

آگهی

گارد ساحلی یونان روز پنجشنبه دست کم ۹۰ پناهجو را که قصد داشتند به صورت غیرقانونی وارد این کشور شوند به ترکیه باز گرداند. قرار است ۱۷۳ نفر دیگر هم طی روزهای آتی سرنوشت مشابهی پیدا کنند.

توافق اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر مسئله پناهجویان، انتقادات بسیار زیادی به ویژه در مورد تسهیل امکان اخراج دسته جمعی آنان به کشور مبداء و نقض اصول اولیه حقوق بشر را برانگیخته است.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن غیرقانونی توصیف کردن چنین اقدامی گفت: «از میان نگرانی هایی که برایم بوجود آمده امکان اخراج دسته جمعی یا خودسرانه افراد است که اقدامی غیرقانونی است. با اعمال محدودیت در مرزها نمی توان پیشینه و هویت واقعی افراد را کشف کرد و چنین اقدامی، نقض قوانین بین المللی و اروپایی است.»

دیمیستریس آوراموپولوس، کمیسر مهاجرت اتحادیه اروپا به توافقنامه اخیر اتحادیه با ترکیه نگاه متفاوتی داشت. این در حالیست که ۲۸ عضو اتحادیه اروپا با اجماع نظر در این مورد فاصله زیادی دارند. هدف کمیسیون اروپا پذیرش ماهانه ۶۰۰۰ پناهجو درسطح اتحادیه اروپاست؛ این تعداد در مورد افرادی صدق می کند که از یونان یا ایتالیا وارد اروپا می شوند.

او گفت: «باید مطابق قوانین بین المللی و مقررات اتحادیه اروپا عمل کنیم. به این مفهوم که اولا خطر شکنجه شدن فرد در کشور مبداء وجود نداشته باشد و ثانیا باید به اصل «عدم بازگرداندن» (non-refoulement) احترام گذاشت و سوم امکان درخواست و اعطاء پناهندگی مطابق کنوانسیون ژنو در نظر گرفته شود.»

توافق بین آنکارا و اتحادیه اروپا موجب شده بر شمار مهاجرانی که ترکیه را به قصد یونان ترک می کنند، افزوده شود. بنا بر برخی گزارش ها تنها در طی ۴۸ ساعت گذشته، بیش از ۶ هزار نفر وارد یونان شده اند.

این در حالیست که پس از بسته شدن مسیر موسوم به «راه بالکان»، تعداد پناهجویان سرگردان در مرز یونان و مقدونیه به حدود ۳۵ هزار نفر رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل: بستن مسیر بالکان مشکل را حل نمی کند

مسیر بالکان برای مهاجرت به سوی اروپای غربی بطور کامل بسته شد

رئیس پارلمان اروپا: بستن مرزها از ورود مهاجران و پناهندگان جلوگیری نمی کند