امیدواری به پیشرفت در مذاکرات صلح سوریه با خروج نظامیان روس

امیدواری به پیشرفت در مذاکرات صلح سوریه با خروج نظامیان روس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دومین روز از دور دوم مذاکرات صلح سوریه عصر روز سه شنبه در ژنو در حالی آغاز می شود که با توجه تحولات دیپلماتیک جدید، احتمال می رود در روند گفتگوها

آگهی

دومین روز از دور دوم مذاکرات صلح سوریه عصر روز سه شنبه در ژنو در حالی آغاز می شود که با توجه تحولات دیپلماتیک جدید، احتمال می رود در روند گفتگوها پیشرفتی ملاحظه شود.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از آغاز خروج بخشی از نیروهای نظامی روس از سوریه به عنوان اقدامی یاد کرد که امید می رود تاثیر مثبتی بر گفتگوها داشته باشد.

از آنجا که در ژنو هیچ مذاکره مستقیمی میان دو طرف درگیری برگزار نمی شود، آقای دی میستورا روز دوشنبه و در اولین روز مذاکرات، با نمایندگان دولت بشار اسد گفتگو کرد و امروز سه شنبه ۵ بعداز ظهر با کمیتۀ عالی مذاکره کنندگان که نمایندگی مخالفان بشار اسد را به عهده دارد، وارد مذاکره خواهد شد.

اما مخالفان بشار اسد به سیاست جدید مسکو در خاک سوریه با احتیاط می نگرند. سلیم الموصلات، سخنگوی کمیته عالی مذاکره کنندگان می گوید: «ما باید درباره ماهیت این تصمیم و معنای آن مطمئن شویم. اگر این تصمیمی برای عقب کشاندن سربازان باشد، مثبت است. ما باید نتیجه آن را روی زمین ببینیم.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که گفتگوهای روز سه شنبه نقش مهمی در ادامه مذاکرات صلح سوریه خواهد داشت.

عمر کوش، تحلیلگر در امور سوریه می گوید: «هنگامیکه ما نتایج اولین نشست را ببینیم آنگاه می توانیم بگوییم که مذاکرات ادامه خواهد یافت یا خیر. این نتایج می تواند به عنوان یک نقشه راه توسط دی میستورا دنبال شود. نقشه ای مبتنی بر قطعنامه ۲۲۵۴ و توافق ژنو۱. اگر چنین چیزی اتفاق نیفتد، آنها پایان مذاکرات را اعلام خواهند کرد.»

پنج سال از شروع درگیریهای خونین سوریه می گذرد و گفتگوها و میانجیگریها تاکنون راه به جایی نبرده است.

فائزه قارح، خبرنگار یورونیوز در ژنو می گوید: «رفتن بشار اسد، از جمله موضوعات مهم این گفتگوها خواهد بود. پرسشهای دیگری نیز وجود دارد، اینکه آیا این مذاکرات واقعا این توانایی را دارند که به یک راه حل سیاسی منجر شوند و به جنگ ویرانگر در سوریه پایان دهند یا نه.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج پرسش در مورد حملات هوایی روسیه در سوریه

نگاهی به پایگاههای هوایی روسیه در منطقه لاذقیه سوریه

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است