موقعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دومین سه شنبه بزرگ

موقعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دومین سه شنبه بزرگ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مرحله دیگری از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه ۱۵ مارس برگزار می شود. این روز، دومین سه شنبه بزرگ در این کشور نام گرفته

آگهی

مرحله دیگری از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه ۱۵ مارس برگزار می شود. این روز، دومین سه شنبه بزرگ در این کشور نام گرفته است.

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به این انتخابات، شیموس کارنی، خبرنگار یورونیوز از استودیوی شبکه در شهر لیون فرانسه با اشتفان گروبه، گزارشگر یورونیوز در آمریکا گفتگو کرده است.

یورونیوز: اشتفان گروبه از میامی همراه ماست. اشتفان چه تحولاتی در حال روی دادن است؟

اشتفان گروبه: پیروزی در ایالت فلوریدا در این سه شنبه بزرگ، یک هدیه محسوب می شود و کسی که در اینجا برنده شود جهش بزرگی نسبت به دیگر نامزدها خواهد داشت. در حال حاضر در میان جمهوریخواهان، بر اساس آخرین نظرسنجی ها دونالد ترامپ با رای بسیار بسیار بالایی جلوتر از مارکو روبیو قرار دارد، یعنی کسی که ساکن این منطقه بوده و سناتور فلوریدا است. فکر می کنم که اگر او در اینجا پیروز نشود روز بعد از آن از رقابت حذف خواهد شد.

در میان دموکراتها نیز فلوریدا سرزمین هیلاری کلینتون محسوب می شود. او در اینجا از برتری بسیار بزرگی نسبت به رقیبش برنی سندرز برخوردار است، چیزی که کاملا قابل درک است. فلوریدا جمعیتی دارد که طرفدار هیلاری کلینتون هستند. بسیاری اهالی آمریکای لاتین و آفریقایی آمریکایی و بسیاری از نظامیان و بسیاری از بازنشستگان در این ایالت، افرادی هستند که به این ایالت مهاجرت کرده اند تا پس از بازنشستگی زندگی خوبی داشته باشند. اینجا برای برنی سندرز جایی نیست که بخواهد سیاستهای انقلابی اش را به اجرا بگذارد.

یورونیوز: درباره چهار ایالت بزرگ دیگر چه؟ آیا سندرز می تواند پیروز شود؟

اشتفان گروبه: در میان چهار ایالت بزرگ، اوهایو جایی است که انتظار می رود سندرز به پیروزی برسد. این ایالت در همسایگی میشیگان قرار داد، یعنی جایی که او برنده شد. او یک پیروزی درخشان در میشیگان داشت. حدس می زنم که دیگر ایالتها دور از دسترس سندرز باشند. در دو ایالت کارولینای شمالی و ایلینوی، جوامع بزرگ آفریقایی آمریکایی و آمریکای لاتین وجود دارند که احتمالا به کلینتون رای خواهند داد. ایالت میسوری نیز یکی از ایالتهایی است که بطور تاریخی چپها و پوپولیستها را دوست دارد، بنابراین احتمالا سندرز در آنجا نیز به موفقیتی خواهد رسید. اما قطعا اوهایو، ایالت او بوده و رای در آنجا تعیین کننده خواهد بود.

یورونیوز: در جناج محافظه کاران، البته دونالد ترامپ وجود دارد. آیا حریفانش می توانند پیروزیهای او را از بین برده و شکل جدیدی به رقابتها بدهند؟

اشتفان گروبه: بله برای دونالد ترامپ هم ایالت اوهایو مهم است. این یکی از ایالتهایی است که او باید برنده شود. در این ایالت در مقابل او، یک رقیب قوی یعنی جان کیش حضور دارد. جان کیش فرماندار اوهایو و بسیار محبوب است. اگر ترامپ در اوهایو پیروز نشود، کارش برای نامزد شدن از سوی حزب پیچیده خواهد شد. این امر بویژه می تواند به نیروهای ضد ترامپ در درون حزب جمهوریخواه جسارت بیشتری بدهد. ترامپ نشست برنامه ریزی شدۀ روز دوشنبه در میامی را لغو کرد تا در اوهایو باشد و حمایتهای بیشتری به دست آورد. کمپین ترامپ در آخر هفته گذشته به دلیل درگیریهای خشونت بار بین مخالفان و طرفدارانش مورد توجه قرار گرفت، اتفاقی که واکنش سایر کاندیداهای حزب جمهوریخواه را نیز در بر داشت و هنوز مشخص نیست تا چه حد بر سه شنبه بزرگ تاثیر خواهد گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت بایدن از موضع سناتوری که خواستار انتخابات زودرس در اسرائیل شده بود

چالش تازه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴: حمایت بایدن از اسرائیل و از دست دادن آرای عرب‌ها و مسلمانان

جو بایدن در جریان مراسم نظامی نقش بر زمین شد