گفتگو با نماینده دولت سوریه در مذاکرات صلح

گفتگو با نماینده دولت سوریه در مذاکرات صلح
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مذاکرات صلح بر سر جنگ داخلی سوریه، روز دوشنبه و در آستانه پنجمین سالگرد اعتراض غیرخشونت آمیز گروه هایی از مردم سوریه علیه دولت بشار اسد در ژنو برپا

آگهی

مذاکرات صلح بر سر جنگ داخلی سوریه، روز دوشنبه و در آستانه پنجمین سالگرد اعتراض غیرخشونت آمیز گروه هایی از مردم سوریه علیه دولت بشار اسد در ژنو برپا شد. بسیاری از این دور مذاکرات در مقر سازمان ملل متحد، به عنوان آخرین فرصت برای جلوگیری از ریخته شدن خون های بیشتر در این بحران انسانی یاد می کنند. فايزه قارح،خبرنگار یورونیوز با بشار الجعفری، رئیس هیات مذاکره کننده از سوی دولت سوریه گفتگو کرده است.

یورونیوز: مخالفان دولت در این مذاکرات خواستار دوره انتقالی و رفتن بشار اسد شده اند. آیا چنین درخواستی منجر به شکست مذاکرات می شود؟

وقتی شما درباره یک اپوزیسیون واحد حرف می زنید یعنی آن، همه مخالفان را نمایندگی می کند. هنگامی که این مخالفان به مخرج مشترک برسند آنگاه می توانیم این درخواست را قابل قبول بدانیم. همه مخالفان موافق این درخواست نیستند. تعیین پیش شرایط و تحمیل آن در گفت و گو غیرممکن است و به طور حتم مذاکرات را به شکست می کشاند. نکته دوم اینکه آنها در تلاش هستند تا برنامه غرب را پیاده کنند زیرا خواست رفتن رئیس جمهوری بشار اسد از بیرون می آید.

یورونیوز: شما می گویید که خواست مخالفان از بیرون آمده است. می توانید دقیقا بگویید این بیرون یعنی چه کسانی؟

این میهن برای همه سوری ها است؛ نه فقط من بلکه هیچ کس دیگری حق ندارد بخشی از کشور را به کشور ثالثی بسپارد. درست مثل برخی که تلاش می کنند که بازی ترک ها را با ایجاد منطقه ای جدا شده در شمال سوریه راه بیاندازند. کسی که چنین بخواهد، بازی ترک ها را می کند و اخوان المسلمین هم همین کار را کرد و می گویند که بازی قطر را کرد.

یورونیوز: چه کسانی مشوق نفوذ تروریست ها در سوریه هستند؟

به نظرم تکفیری ها، به طور مستقیم به اندیشه وهابی های عربستان سعودی مرتبط هستند. به همین دلیل ما می گوییم که کشورهای حوزه خلیج [فارس] در ریخته شدن خون مردم سوریه دخالت دارند زیرا آنها هستند که تامین کننده بستری برای اندیشه “تهدید دیگر کشورهای شرور” هستند و بنابر این به خودمان اجازه می دهند که دیگران را سر ببرند. این تفکر داعش، تفکر وهابی است که دست قطع می کنند و بازو و سر با شمشیر می زنند و این سنتی وهابی است. این گروه ها در فهرست سازمان های تروریستی هستند و دولت هایی آنها را تامین مالی می کنند. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که ترکیه داعش را تامین مالی کرده و عبورشان را در سوریه تسهیل می کند. بر کسی پوشیده نیست که قطر و عربستان سعودی جبهه النصره را تامین مالی می کنند. آنها هزینه آموزش و سلاح را برعهده دارند. این ما نیستیم که چنین می گوییم بلکه گزارش شورای امنیت آن را تائید کرده است.

یورونیوز: آینده بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما به راه حل مستقل ملی خود افتخار کرده و دخالت خارجی را رد می کنیم. تنها دشمن ما اسرائیل است. نه این خاطر که آن اسرائیل است بلکه به دلیل اشغال سرزمین عرب ها از جمله اراضی سرزمین عزیزمان، جولان.

یورونیوز: چگونه پیمان آتش بس به کمک های بشردوستانه کمک کرده است؟

دولت سوریه ۷۵ درصد کمک های بشردوستانه به مردم این کشور را تامین کرده است. تمام کنفرانس هایی که گفته می شود در لندن، رم و پاریس برپا شده در واقع ظاهری هستند. در پشت آن تامین مالی چیزهای دیگر است نه برای کمک به مردم سوریه در داخل و نگهداری از پناهجویان در خارج از کشور.

یورونیوز: از نظر شما، اروپا چگونه باید با بحران سوریه مواجه شود؟

پیش از هرچیز، باید دخالت در امور داخلی سوریه را متوقف کند. دوم تحریم های وضع شده علیه مردم سوریه را لغو کند. سوم، سفارت هایشان را در دمشق بازگشایی کرده و شاهد باشند که چه در حال روی دادن است و نه اینکه اطلاعات را از منابع مخالفان دریافت کنند. اروپا اشتباه های زیاد و بزرگی مرتکب شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات صلح سوریه در ژنو تحت الشعاع خروج نیروهای روسیه از سوریه

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

با میکرولینو آشنا شوید؛ آی‌پد دنیای خودرو، چیزی بین موتورسیکلت و اتومبیل