جذابیت پنهان ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان برای سرمایه گذاران

جذابیت پنهان ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان برای سرمایه گذاران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیاست. چرا این اقتصاد قدیمی هنوز برای سرمایه گذاران سراسر جهان جذاب است؟ تجارت در اینجا چگونه انجام می شود و برای سرمایه

آگهی

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیاست. چرا این اقتصاد قدیمی هنوز برای سرمایه گذاران سراسر جهان جذاب است؟ تجارت در اینجا چگونه انجام می شود و برای سرمایه گذاری چه تسهیلاتی وجود دارد؟

بازار ژاپن با آن که مدت هاست دوران بلوغ را پشت سر گذاشته و بازاری قدیمی است، هنوز فرصت های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد. اما چرا و چگونه ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ دنیا، هم چنان برای سرمایه گذاران و کارآفرینان سراسر جهان جذابیت دارد.

یکی از نقاط قوت ژاپن بازار داخلی آن است. در این بازار هم پول فراوان است و هم مشتریان با سلیقه های متنوع و پیچیده. این بازار نماینده بیشترین قدرت خرید در آسیاست.

شرکت والئو، شرکت بزرگ سازنده قطعات خودرو از بیش از ۳۰ سال پیش در ژاپن مستقر شده است، ریوجی سایتو، مدیر شرکت می گوید: «وقتی در سال ۱۹۸۵ به اینجا آمدیم، حدودا ۱۰ نفر بودیم. امروز ۲۸۰۰ کارمند، ۹ کارخانه و سه مرکز توسعه وتحقیقات داریم.»

امروز ژاپن در مرکز استراتژی رشد این شرکت قرار دارد.

خودروسازان ژاپنی نماینده ۳۰ درصد تقاضای جهانی برای قطعات خودرو هستند. در ژاپن همچنین ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به بخش تحقیق و توسعه فنی اختصاص داده می شود.

مدیر شرکت می گوید که برای شرکتهایی مانند “والئو” که اساس بازاریابی شان، نوآوری است، برای حضور در بازار آسیا، مستقر شدن در ژاپن ضروری است.
وی می افزاید: «رمز موفقیت ما در ژاپن این است که رویکرد ژاپنی و غربی را با هم ترکیب کرده ایم، بین سیستم مدیریت کلی “والئو” و سیستم سنتی تولید در ژاپن پل زده ایم. به نظر من این ترکیب نتیجه بخش است.»

شهر کوبه مهمترین شهر بندری ژاپن است. در اینجا بسیاری از تولیدکنندگان ماشین های ساختمانی مستقر هستند، مانند شرکت اتریشی «گیسلینگر» که پس از فتح بازارهای چین و کره جنوبی از سه سال و نیم پیش به اینجا آمده است.

طراحی های این شرکت برای قطعات موتور ماشینهای ساختمانی در جهان معروف است و این شرکت به سرعت جای خود را در اینجا باز کرده است.

یوشیهیده یاهاتا، مدیر عامل شرکت می گوید: «وقتی به اینجا آمدیم اولین کاری که کردیم این بود که یک نفر را استخدام کردیم که بازار ژاپن و مشتریهای ژاپنی را بشناسد. با این شبکه توانستیم مشتریانمان را پیدا کنیم که خیلی مهم بود.»

از ابتدای کار این شرکت از حمایت شهرداری کوبه برخوردار شد که مثلا بخشی از هزینه های اجاره دفاتر شرکت در آغاز کار را شهرداری پرداخت می کرد. طی این دوران گذار اتریشی ها توانستند ظرافت های خاص تجارت در ژاپن را بهتر درک کنند. مدیر عامل شرکت می گوید که طی این مدت متوجه شده که خدمات در ژاپن، اهمیت زیادی دارد: «در ژاپن ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید مشتری خداست. معنی این ضرب المثل به طور مشخص این است که هیچگاه نباید طی مذاکرات تلاش کرد خریدار را در تنگنا قرار داد بلکه باید تلاش کرد به مشتری فهماند استفاده از کالا در درازمدت برای او چه مزایایی خواهد داشت. من به این نکته اعتقاد دارم.»

از سوی دیگر، هر شرکتی برای تثبیت وضعیت خود در بازار ژاپن، نیاز به همکاری سازمان های دولتی دارد.

شیکه گی مائدا، معاون سازمان تجارت خارجی ژاپن می گوید: «خدمات ما در زمینه مشاوره بازرگانی، فراهم کردن فضای اداری مناسب است که این فضا را به مدت دو ماه بطور رایگان در اختیار شرکتها قرار می دهیم و به آنها در یافتن شریک تجاری هم کمک می کنیم.»

برنار دلما، رئیس قدیمی ترین اتاق بازرگانی اروپا در ژاپن است. برای او یکی از مهم ترین خصوصیتها حس وفاداری ژاپنی ها نسبت به کارهای تجاری است. وی همچنین می گوید برای رخنه در این بازار لازم است مارکی تجاری را تثبیت کنید: «این بازار حکم آزمایشگاه را دارد. در این بازار می توان ایده های نو را آزمود و نتیجه را دید. در عین حال این بازار برای بقیه آسیا حکم مرجع و معیار را نیز دارد. در بسیاری از تجارت ها پیوندهای نزدیک بین شرکت های ژاپن و شرکت های نقاط دیگر آسیا که در همان زمینه کار می کنند برقرار است به خصوص در چین و جنوب شرق آسیا.»

ژاپن در حال حاضر مشغول عقد قرارداد همکاری با اتحادیه اروپا ست. این قرارداد باید سرمایه گذاری در ژاپن را تسهیل کند و شاید تا پایان سال رونق و شادابی را به اقتصاد ژاپن بازگرداند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن در جهان؛ توافق‌نامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و سومین قدرت اقتصادی دنیا

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت