ظریف: تحریم تحصیل از آخرین تحریم‌هایی بود که توانستیم برداریم

ظریف: تحریم تحصیل از آخرین تحریم‌هایی بود که توانستیم برداریم
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آخرین شب حضور خود در استرالیا در جمع ایرانیان در شهر سیدنی گفت: لغو تحریم ادامه تحصیل شهروندان ایرانی در خارج از کشور، جزو آخرین موارد پذیرش در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای ظریف با بیان اینکه آنها از سلاح هسته‌ای نمی‌ترسند، بلکه از ادامه تحصیل ایرانیان هراس دارند افزود: در حد توان برای لغو تحریم ادامه تحصیل ایرانیان درخارج از کشور تلاش کردیم. برخی نمی‌دانند تحریم تحصیل از آخرین تحریم‌هایی بود که ما توانستیم آن را برداریم و افتخار می کنیم که این تحریم در نخستین توافق ۱۹۳۷ قید شد.

وی افزود: اگر قانونی در مورد محدودیت تحصیل ایرانیان در خارج از کشور باقی مانده است، خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام است. اگر تحریمی در استرالیا باقی مانده، خلاف تعهدات است.

ظریف با بیان اینکه مقامات استرالیایی نیز بر استفاده از توانمندی علمی ایرانیان مقیم این کشور تاکید کردند افزود: استرالیایی‌ها به شدت به دنبال جذب دانشجویان ایرانی هستند.

براساس تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران پذیرش دانشجو از ایران در برخی رشته‌ها مانند فیزیک، نفت و گاز و انرژی هسته‌ای محدود شده بود.

پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در استرالیا

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: شماری از ایرانیان به اتهام ارتکاب برخی جرایم در این کشور زندانی هستند.

ظریف گفت: البته قابل توجیه نیست که یک ایرانی به خاطر مسایل اقتصادی به قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم روی آورد ولی ما از حقوق همه ایرانیان مقیم خارج از کشور دفاع می‌کنیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه در ادامه به مساله مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: «عده‌ای فریب گروهی دروغگو را خوردند که ما وظیفه خود را دفاع از حقوق همه ایرانیان می‌دانیم.»

چند روز قبل از سفر ظریف به استرالیا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا اعلام کرد که هیچ‌گونه قراردادی میان ایران و استرالیا مبنی بر استرداد اجباری پناهجویان امضاء نخواهد شد.

براساس برخی آمار از حدود دو هزار نفری که در بازداشتگاه‌های مهاجرتی استرالیا به‌سر می‌برند حدود ۲۰ درصد ایرانی‌ هستند. همچنین در میان ۱۷۲۰ نفری که قصد مهاجرت به استرالیا را داشته اما به بازداشتگاه‌های جزیره نائورو و پاپوآ گینه نو منتقل شده‌اند تعداد زیادی شهروند ایرانی دیده می‌شود. چندین هزار ایرانی دیگر نیز با روادید موقت در شهرهای استرالیا به‌سر می‌برند و هم‌چنان منتظر پاسخ نهایی درخواست پناهندگی خود هستند.

تغییر در مرزهای خاورمیانه خطرناک است

محمد جواد ظریف در اظهار نظر دیگری در مورد هر گونه تغییری در مرزهای خاورمیانه هشدار داد و آن را برای ثبات منطقه خطرناک دانست.

آقای ظریف گفت: «مرزها را چگونه ترسیم می‌کنید؟ چنین اقدامی به معنی آغاز جنگ سی ساله در منطقه خواهد بود، پس بگذارید حتی وارد این حوزه هم نشویم. تغییر مرزهای منطقه خاورمیانه قیامت برپا می‌کند.»

وزیر امور خارجه ایران افزود که تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران باید در فکر پایان دادن به چندین دهه جنگ و درگیری نظامی و فرقه‌ای باشند اما اقدام در این زمینه نباید باعث تغییر در مرزهای منطقه شود.

سخنان جواد ظریف در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی است که اخیرا گفته‌اند در صورت ادامه جنگ داخلی سوریه حفظ یکپارچگی آن کشور دشوار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: یا همه در امنیت زندگی می‌کنیم یا هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد