اروپا در برابر پرسش آزادی های فردی و تشدید اقدامهای امنیتی

اروپا در برابر پرسش آزادی های فردی و تشدید اقدامهای امنیتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله های بروکسل بار دیگر پرسش آزادی و امنیت را در کانون توجه قرار داده است. جیمز فرنی، خبرنگار یورونیوز با سرژ استروبانتس، پژوهشگر در زمینه امنیت در

آگهی

حمله های بروکسل بار دیگر پرسش آزادی و امنیت را در کانون توجه قرار داده است. جیمز فرنی، خبرنگار یورونیوز با سرژ استروبانتس، پژوهشگر در زمینه امنیت در موسسه اقتصاد و صلح گفتگویی را انجام داده است.

یورونیوز: انتقادهای بسیاری به دستگاههای اطلاعاتی بلژیک درباره نحوه عملکردشان در ماههای گذشته صورت می گیرد. نظر شما درباره این انتقادها چیست؟

سرژ استروبانتس: به گمانم تصور زیستن در جامعه ای صد در صد امن، آرمانگرایانه است. ما در غرب در جوامعی با مقاومت بالا زندگی می کنیم. ما همواره تلاش می کنیم به امنیت صد در صد دست یابیم ولی در عمل به ۹۹ درصد امنیت می رسیم. حمله های زیادی خنثی شده اند. با اینحال همیشه احتمال خطر هست. همیشه احتمال کوچکی وجود دارد و این اتفاقی است که بدبختانه دیروز روی داد.

یورونیوز: منظورتان اینست که بدون انکار ارزشها و شیوه زندگی مردم در اروپا، نمی توان هرگز تروریسم را از بین برد؟

سرژ استروبانتس: می خواهم بگویم مسئله، انتخاب است. میان زیستن در جامعه ای با امنیت بالا و حضور انبوهی از نیروهای امنیتی و جامعه ای با روشهای مرسوم زندگی و آزادیهای شخصی متداول باید یکی را انتخاب کرد. به گمانم بروکسل نمونه مناسبی برای این گفته است. دیروز مردمی از ۴۰ ملیت مختلف هدف حمله ها قرار گرفتند. مردم این کشورها می توانند همچنان کنار یکدیگر زندگی کنند. این گزینه بسیار خوبی است.

یورونیوز: در سطح اروپایی برای رویارویی با تروریسم و همکاری اطلاعاتی چه کارهایی باید صورت گیرد؟

سرژ استروبانتس: به گمانم اتحادیه اروپا برای رویارویی با این چالش هر کار لازم را انجام می دهد. در میان نهادهای اروپایی، متخصصان ضد تروریستی حضور دارند. برای نمونه می توان به ناتو به عنوان سازمانی بین المللی اشاره کرد. هنگامیکه از نهادهایی مانند ناتو و یا اتحادیه اروپا سخن می گوییم، مشکل همدل کردن ۲۸ کشور عضو اتحادیه پیش می آید. ولی فکر می کنم پس از حمله های شارلی ابدو و نوامبر سال گذشته تبادل اطلاعات تشدید شده است. برای همین نیز برای نمونه، هفته گذشته به دنبال یک همکاری مشترک میان دستگاههای اطلاعاتی بلژیک و فرانسه، صلاح عبدالسلام دستگیر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟