اوباما وعده داد؛ شفاف سازی در مورد نقش آمریکا در کودتای آرژانتین

اوباما وعده داد؛ شفاف سازی در مورد نقش آمریکا در کودتای آرژانتین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رییس جمهوری آمریکا بعد از کوبا راهی آرژانتین شد تا در آخرین ماههای حضورش در کاخ سفید، برای بازیافت «اعتماد از دست رفته» در آمریکای لاتین تلاش کند

آگهی

رییس جمهوری آمریکا بعد از کوبا راهی آرژانتین شد تا در آخرین ماههای حضورش در کاخ سفید، برای بازیافت «اعتماد از دست رفته» در آمریکای لاتین تلاش کند.

سفر باراک اوباما مصادف شده با چهلمین سالگرد کودتای نظامی در آرژانتین؛ کودتایی که ردپای آمریکایی ها در آن ملموس است. رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مائوریسیو ماکری همتای آرژانتینی خود، برای کاستن از انتقادات ناشی از این سفر، وعده داد برای روشن شدن نقش کشورش در این کودتا تلاش کند.

او گفت: «تلاش می کنم تا اسناد بیشتری درباره آن دوره تاریک منتشر شود. هزاران سند مربوط به آن دوران، قبلا از حالت طبقه بندی خارج شده ولی برای نخستین بار می خواهیم اسناد طبقه بندی شده نظامی و اطلاعاتی را هم منتشر کنیم. امیدوارم این اقدام موجب بازسازی اعتماد از دست رفته بین کشورهایمان شود.»

برگ برنده اصلی آقای اوباما در این برهه زمانی را باید حذف منتقدان سیاسی آمریکا از صحنه قدرت سیاسی در آرژانتین دانست. از چند ماه پیش، مائوریسیو ماکری محافظه کار که به دنبال روابط تجاری مستحکم با آمریکاست زمام کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته است.

مائوریسیو ماکری، رییس جمهوری آرژانتین ضمن تاکید بر تمایل دولتش بر گسترش روابط اقتصادی بین بوئنوس آیرس و واشنگتن، گفت: «در حوزه های دیگر هم متعهد به همکاری هستیم. رکن دوم دولت ما مبارزه با قاچاق مواد مخدراست. از هر نوع همکاری در این زمینه از تبادل اطلاعات و فن آوری گرفته تا آموزش پرسنل استقبال می کنیم؛ هر نوع همکاری که در نبردی قاطع و بدون رحم علیه جرایم سازمان یافته و پولهای کثیف موثر باشد.»

اصلاحات اقتصادی اخیر رییس جمهوری آرژانتین از قبیل برداشتن مقررات دست و پا گیر واردات و محدودیت های تبادل ارز، با واکنش مثبت کاخ سفید روبرو شده اند و باراک اوباما از آنها، به عنوان عواملی موثر در نزدیکی دو کشور یاد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج گردشگران و اینترنت، چهره کوبا را تغییر می دهند

استقبال جامعه کوبا از رابطه با آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا وارد بوینوس آیرس شد