نارضایتی همزمان مسلمانها و صربهای بوسنی از حکم کاراجیچ

نارضایتی همزمان مسلمانها و صربهای بوسنی از حکم کاراجیچ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محکومیت رادوان کاراجیچ به ۴۰ سال زندان واکنش های متفاوتی را میان صربها و مسلمانان بوسنی بر انگیخته است. صالیحا عصمنوویچف، یکی از بازماندگان کشتار

آگهی

محکومیت رادوان کاراجیچ به ۴۰ سال زندان واکنش های متفاوتی را میان صربها و مسلمانان بوسنی بر انگیخته است. صالیحا عصمنوویچف، یکی از بازماندگان کشتار سربرنیتسا بعد از تماشای حکم دادگاه از تلویزیون می گوید: «بجز حبس ابد مگر حکم دیگری هم می توانستند برای او ببرند. نمی دانم اصلا خانواده اش زنده هستند تا نه….ولی من همه خانواده ام را از دست داده ام. تنهایم.»

امیر کولاجلیچ، یکی دیگر از بازماندگان می گوید: «فکر می کنم ۴۰ سال برای کاراجیچ با این همه دستورات و کارهایی که انجام داده یک “برد” واقعی باشد.»

کشتار سربرنیتسا که طی آن دست کم ۸ هزار مرد و پسرجوان مسلمان قتل عام شدند، بزرگترین قتل عام در اروپای بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می شود که گورستان «پوتوچاری» را آباد کرد، کشتاری که رادوان کاراجیچ در آن نقش مستقیم داشت.

آندریا، خبرنگار اعزامی یورونیوز به سربرنیتسا می گوید: «بوسنیایی هایی که اینجا زندگی می کنند حکم حبس ابد را تنها راه بسته شدن این پرونده بعد از قریب دو دهه می دانستند.» از سوی دیگر صرب تبارهای بوسنی و هرزگوین همانطور که پیش بینی می شد از این حکم راضی نیستند.

میلان میتروویچ، یکی از صربهای ساکن پاله می گوید: «با توجه به بریدن حکم چهل ساله برای کاراجیچ، من فکر می کنم صدای اعتراض صربها بلند شود برای اینکه با این شیوه نمی توان صلح و آشتی برقرار کرد. اگر هم تبرئه و آزادش می کردند، همینطور… صدای اعتراض مسلمانها به هوا برمی خاست. من که فکر نمی کنم این رای روابط بین صربها و مسلمانان را بهبود بخشد.»

سانیا راکوویچ، یکی دیگر از صربهای ساکن پاله می گوید: «هیچکس اینجا از این حکم استقبال نکرد و بعد از این هم وضعیت به نظرم بهتر نخواهد شد. مردم ناامیدند. زندگی ما شرایط بدی دارد و این رای هم وخامت اوضاع را دو چندان می کند.»

با توجه به سن آقای کاراجیچ و طول مدت محکومیت، بعید است او توفیق دیدن روزهای بعد از زندان را داشته باشد مگر اینکه آینده آبستن معادلات و حوادث دیگری باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رادوان کاراجیچ؛ شاعر، پزشک یا «قصاب بوسنی»؟

رهبر پیشین صرب های بوسنی به ۴۰ سال زندان محکوم شد

صدور حکم کاراجیچ؛ صربها و بوسنیایی ها در انتظار اجرای عدالت