بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد تولد ویکتور وازارلی در بوداپست

بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد تولد ویکتور وازارلی در بوداپست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور وازارلی، هنرمند فرانسویِ مجاری تبار، یکی از بزرگترین نقاشان معاصر بود که به او لفب پدر اُپ آرت یا هنر دیدگانی داده اند. اُپ آرت سبکی است

آگهی

ویکتور وازارلی، هنرمند فرانسویِ مجاری تبار، یکی از بزرگترین نقاشان معاصر بود که به او لفب پدر اُپ آرت یا هنر دیدگانی داده اند. اُپ آرت سبکی است مبتنی بر برجسته سازی خطاهای چشمی. او قبل از عصر دیجیتال و با بهره بردن از تکنیک های آنالوگ به ترویج این سبک پرداخت.

نوه این هنرمند در افتتاحیه نمایشگاهی از آثار او در بوداپست درباره پرداختن به این سبک هنری بدون استفاده از کامپیوترگفت: «او واقعا عاشق کارش بود. تکنیکی را ابداع کرد که به او امکان می داد آثار هنری خود را سریع تر خلق کند و بسرعت به ترکیباتی دست یابد که در نهایت اجزای طرح کلی نقاشی را تشکیل می داد. بسیاری از آثار او قبل از دیده شدن بر روی بوم به صورت کلاژ درمی آمد تا طرح نهایی بدست آید. مقداری چسب، تکه های مربع و بُرش هایی گرد از مقوا برای تجسمی کردن طرح نقاشی کافی بود. این تکنیک باعث شده بود تا او در کار از دستیارانی استفاده کند.» انستیتو فرانسه بوداپست (موسسه فرهنگی و آموزش زبان) برای بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد تولد وازارلی اقدام به برپایی نمایشگاهی از آثار او کرده است. او همچون پیکاسو و مودیلیانی فرانسوی نبود اما در فرانسه به هنرمند بزرگی تبدیل شد. اِروه فراژ مدیر انستیتو فرانسه بوداپست می گوید: «انتخاب من برای این نمایشگاه مجموعه آثار سیاه و سفید سبک جنبشی او در دهه هفتاد (میلادی) است. این آثار بسیار تاثیرگذار است و براحتی می توان نشانه های جنبش ساخت گرا (کانستراکتیویسم) و آبستره دهه سی را در آنها مشاهده کرد.»

رژیم کمونیست مجارستان در سال ۱۹۶۹ برای نخستین بار به وازارلی اجازه داد نمایشگاهی از آثارش را در بوداپست برپا کند. هنر آبستره در آن زمان تابو بود اما خرید آثار چند وجهی و سیلک اسکرینِ (سریگرافی) وازارلی برای مردم منعی نداشت. این تنها بهانهِ سران کمونیست برای تحمل وازارلی به شمار می آمد. مارتون اُرسِز مسئول نمایشگاه می گوید: «پس از برپایی نمایشگاه در سال ۱۹۶۹ تقریبا کلیه روشنفکران مجارستان و همه یقه سفیدان، آپارتمان های خود را با پوسترهای نمایشگاه وازارلی تزیین کردند. بسیاری از افراد منسوجات خانگی، پرده ها و فرشهایی تهیه کردند که بر اساس سبک هنر دیدگانی وازارلی طراحی شده بود. بدین ترتیب رویای وازارلی در مجارستان به واقعیت پیوست. ایده او نوعی دمکراسی در هنر بود که در آن هنر به درون محیط زندگی راه می یابد. همان چیزی که در ذهن وازارلی بود و در مجارستان جریان یافت.»

خبرنگار یورونیوز از بوداپست در گزارش خود آورده است: «اینجا می توان آثار چند وجهی وازارلی را خارج از موزه ها و بیرون از قاب مشاهده کرد. این بلوک سیمانی که در مراکش ساخته شده در بسیاری از خانه ها، در طبقات آشپزخانه و یا در سالن حمام دیده می شود. وازارلی رویای “شهرهای رنگین” را در سر داشت. افراد تنها خانه نمی سازند بلکه آثاری هنری درست می کنند تا درون آن زندگی کنند.»

وازارلی به عنوان یک هنرمند شهرت و محبوبیت جهانی یافت اما درعین حال یک مدیر خوب فرهنگی نیز بود. او به کمک همسرش بنیادی غیر انتفاعی را به نام خود تاسیس کرد که راه اندازی چند موزه در فرانسه و مجارستان از جمله برنامه های آن بود.

نمایشگاه آثار وازارلی در انستیتو فرانسه بوداپست تا هجدهم ژوئن (شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵) به روی بازدیدکنندگان باز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟