ضعف امنیتی اروپا در مواجه با تهدیدات تروریستی

ضعف امنیتی اروپا در مواجه با تهدیدات تروریستی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ابراهیم البکراوی، تنها یکی از چهارصد نیروی آموزش دیده گروه موسوم به دولت اسلامی بود که برای انجام ماموریت از عراق و سوریه به اروپا اعزام شده اند

آگهی

ابراهیم البکراوی، تنها یکی از چهارصد نیروی آموزش دیده گروه موسوم به دولت اسلامی بود که برای انجام ماموریت از عراق و سوریه به اروپا اعزام شده اند.

ترکیه می گوید وی که به عنوان یکی از بمبگذاران انتحاری در فرودگاه بروکسل شناسایی شده، در ژوئن سال گذشته میلادی در ترکیه بازداشت و به اروپا بازگردانده شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اینباره اعلام کرد: «ما این استرداد را به مقامات بلژیک در تاریخ ۱۴ ژوئیه گزارش کردیم.» دولت ترکیه مدعی است که دستگاه امنیتی بلژیک نسبت به اخطار این کشور درباره ابراهیم البکراوی بی توجهی کرده است.

سرهات گوونچ، استاد رشته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه کدیرهاس می گوید: «ما حدود ۵ هزار نفر مظنون داریم که تحت مراقبت هستند. بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار تن از آنها به کشورهایشان مسترد شده اند. باوجود مکانیزم های ارتباطی که کم و بیش کار می کند، بمبگذاری و اقدامات تروریستی ادامه دارد. همچنین نشان می دهد که اطلاعات به خوبی ارزیابی نمی شود.»

ابراهیم البکراوی به جای بلژیک به هلند مسترد شده بود. هلند می گوید که ترکیه روش های مرسوم را رعایت نمی کند و درباره دلایل این استرداد توضیحی نداده است.

با تکرار عملیات تروریستی در اروپا و برجا ماندن تلفاتی چشمگیر، این قاره بیش از پیش به اهمیت مبارزه با تروریسم و حساسیت نسبت به آنچه در خاورمیانه می گذرد، پی برده است. با این همه به نظر می رسد که به لحاظ تبادل اطلاعات با دیگر کشورها دچار نقصان است.

سرهات گوونچ بر این باور است که: «تفاوت بزرگی بین معنی تروریسم در ترکیه و معنی اروپایی آن وجود دارد به همین دلیل ترکیه کسانی را که به اروپا مسترد می کند می گوید آنان تهدیدی تروریستی هستند. ما باید بپذیریم که کشورهای اروپایی احتمالا تصمیمی متفاوت درباره آنان می گیرد. ما درک می کنیم که آنها زبانشان درباره این موضوع یکی نیست و همین طور در یک میدان هم نیستند. وقتی ترکیه برخی را زیر نظر می گیرد و برچسب تهدید تروریستی به آنان می زند، اروپا ضوابط ترکیه را به رسمیت نمی شناسد. این می تواند بازتابی از تفاوت فرهنگ امنیتی باشد و مهم است.»

به دست آمدن هزاران سند متعلق به اعضای داعش که افشاکننده اطلاعات مهمی بود نقش به سزایی در بازداشت آن عده ای خواهد داشت که از سوریه و عراق به هسته های عملیاتی در اروپا می پیوندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری سه مظنون جدید در عملیات پلیس بلژیک در بروکسل

«دست کم ۴۰۰ عضو خارجی داعش برای عملیات در اروپا آموزش دیده اند»

پرسشهای پیش روی نهادهای امنیتی اروپا در زمینه کارایی مبارزه با تروریسم