امنیت در محاق؛ تهدید اتمی و کابوس بمب های کثیف

امنیت در محاق؛ تهدید اتمی و کابوس بمب های کثیف
نگارش از Ali Kheradpir با استفاده از  AFP, Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تهدید اتمی از سوی کره شمالی یکی از بزرگترین چالش هایی است که امنیت جهانی با آن رو به رو است. آزمایش موشکی پیونگ یانگ در فوریه سال جاری میلادی به

آگهی

تهدید اتمی از سوی کره شمالی یکی از بزرگترین چالش هایی است که امنیت جهانی با آن رو به رو است. آزمایش موشکی پیونگ یانگ در فوریه سال جاری میلادی به عنوان آزمایش موشک های دور برد که احتمالا قادر به حمل کلاهک هسته ای است این تهدید را یکبار دیگر به جامعه بین الملل گوشزد کرد.

با وجود واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی این آزمایش را «علمی، با اهداف صلح آمیز و برای ارسال ماهواره به فضا» معرفی کرد. از سویی دیگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است که به زودی این کشور توانایی خود را درخصوص موشک های دور برد و حامل کلاهک هسته ای به مرحله آزمایش می گذارد. همچنین کره شمالی در ماه ژانویه نیز برای چهارمین بار اقدام به آزمایش هسته ای کرده بود و این بار مدعی تولید بمب هیدروژن شد.

با وجود رای بی سابقه چین در دوم مارس به تحریم پیونگ یانگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی همچنان به تهدید همسایه جنوبی اش، و نیز ایالات متحده آمریکا ادامه می دهد.

بمب های کثیف و مساله تروریسم در اروپا

نگرانی عمده دیگری که به کابوسی برای اروپا بدل شده، استفاده تروریست ها از «بمب های کثیف» است. پس از حملات ۱۳ نوامبر در پاریس و در پی جستجو برای یافتن مظنونین در بروکسل، نیروهای امنیتی بلژیک ویدئویی را کشف کردند که حاکی از زیرنظر گرفتن زندگی روزمره رئیس برنامه تحقیق و توسعه فناوری اتمی این کشور از سوی نیروهای گروه «دولت اسلامی» مشهور به داعش بود.

شواهد نشان می دهد برادران بکراوی که روز ۲۲ مارس در فرودگاه و ایستگاه مترویی در بروکسل دست به عملیات انتحاری زدند، این ویدئو را تهیه کرده بودند.

از آن پس تدابیر امنیتی در اطراف تاسیسات اتمی افزایش یافت. با این حال کارشناسان امنیتی بیش از آنکه نگران حمله به این تاسیسات باشند از نفوذ تروریست ها و سرقت از درون این تاسیسات، برای تولید «بمب های کثیف» ابراز نگرانی می کنند. در ساخت بمب های کثیف از مواد رادیواکتیو و موادی که در
فناوری هسته ای به کار می رود، استفاده می شود. هدف از ساخت این نوع بمب معمولا ایجاد وحشت عمومی به واسطه آلوده کردن محیط زیست است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲ هزار و ۷۳۴ مورد قاچاق، تصرف غیرقانونی، ناپدید شدن و سرقت مواد اتمی را در یک دوره ۲۰ ساله گزارش کرده است.

ماه نوامبر سال گذشته میلادی دستگاه های مربوط به اشعه گاما که برای جوشکاری خطوط لوله استفاده می شود از انبار یک شرکت در بصره عراق به سرقت رفت.

همچنین ماه فوریه مقادیری از موادی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در گروه دوم مواد خطرناک طبقه بندی شده است و می تواند در صورت استفاده نادرست سبب آسیب دائمی یا منجر به مرگ شود، به طور تصادفی در محل دفن زباله در بصره کشف شد. مقامات عراقی احتمال داده اند که سارقان پس از آنکه از فروش آن مایوس شده اند، این مواد را بدون استفاده در این منطقه رها کرده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد

پوتین یک لیموزین لوکس ساخت روسیه را به کیم جونگ اون هدیه داد

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد