بحرین: در شرایط فعلی خطر ایران از اسرائیل جدی‌تر است

بحرین: در شرایط فعلی خطر ایران از اسرائیل جدی‌تر است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شیخ خالد ابن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز شنبه گفت برای عادی‌سازی روابط میان ایران و کشورهای عرب منطقه، تهران باید رفتار خود در سیاست خارجی را کاملا تغییر دهد.

وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با شبکه العربیه، در پاسخ به پرسش خبرنگار این رسانه درباره تمایل ایران برای گفتگو با کشورهای منطقه با میانجیگری کویت، ضمن تایید این خبر گفت: «یکی از مقام‌های رسمی ایران با ارسال نامه‌ای به امیر کویت، شیخ صباح آل احمد الصباح خواستار آغاز گفتگو با کشورهای عربی شده بود. پادشاه کویت با امید گردهمایی مقام‌های رسمی دو طرف، این نامه را به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فرستاد. با این‌حال، یک روز بعد، جمله‌ای علیه پادشاهی بحرین از قول رهبر ایران را شنیدیم. در همان روز، یک مقام عالی‌رتبه ایرانی دیگر گفت بحرین باید به ایران بازگردد. چنین سخنانی به طور قطع تحریک‌آمیزند. ما نمی‌دانیم به سخن کدام طرف باید گوش کنیم.» شیخ خالد آل خلیفه، قطع ارتباط با ایران در شرایط کنونی را اجتناب ناپذیر توصیف کرد.

پس از اعدام شیخ نمر باقر نمر در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد در ماه ژانویه، منامه پس از ریاض روابط دیپلمانیک خود را با ایران قطع کرد. حاکمان بحرین همواره ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از مخالفان عمدتا شیعه متهم می‌کنند. روابط تهران و منامه به ویژه از سال ۲۰۱۱، همزمان با آغاز تظاهرات ضد دولتی در این کشور تیره شده‌است.

وزیر امور خارجه بحرین درباره سخنان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا راجع به لزوم تقسیم منطقه میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: «ایران همواره و با وجود تغییر و تحولات در کشورهای منطقه همسایه ما بوده است و خواهد ماند. با این حال مشکلاتی وجود دارد. نمونه ای از چالش‌های طولانی، اشغال جزایر امارات [تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی] به دست ایران است.»

شیخ خالد ابن احمد آل خلیفه، همچنین در این مصاحبه تهدید ایران را برای کشورهای عرب منطقه، جدی‌تر از تهدید اسرائیل دانست. عالی‌ترین مقام سیاست خارجی بحرین تجدیدنظر ایران در تقویت حزب‌الله لبنان و ارسال سلاح به برخی کشورهای منطقه را پیش‌شرط بهبود روابط دول عرب با ایران خوانده است. شورای همکاری خایج فارس و متعاقبا اتحادیه عرب در ماه‌های گذشته حزب‌الله لبنان را در ردیف گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. در میان کشورهای اتحادیه عرب تنها الجزایر، عراق و لبنان با این تصمیم موافقت نکردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

تازه‌ترین گام در بهبود روابط دیپلماتیک؛ وزیر خارجه عربستان در تهران با مقامات ایران دیدار کرد