افشای رسوایی مالی چهره های مطرح ورزشی در «اوراق پانامایی»

افشای رسوایی مالی چهره های مطرح ورزشی در «اوراق پانامایی»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

افشای میلیونها پرونده رسوایی مالی درماجرای موسوم به اسناد یا اوراق پانامایی علاوه بر صاحبان قدرت و ثروت، نام چندین چهره سرشناس ورزشی را نیز دوباره بر

آگهی

افشای میلیونها پرونده رسوایی مالی درماجرای موسوم به اسناد یا اوراق پانامایی علاوه بر صاحبان قدرت و ثروت، نام چندین چهره سرشناس ورزشی را نیز دوباره بر سر زبان ها انداخته است.

لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم بارسلون یکی از آنهاست که بر اساس اطلاعات درز پیدا کرده، درست یکروز پس از رسیدگی به پرونده تقلب ۴ میلیون یورویی مالیاتی در دستگاه قضایی اسپانیا در سال ۲۰۱۳، به همراه پدرش اقدام به تاسیس شرکتی برون مرزی در پاناما می کند. «مگا استار» نام این شرکت ساختگی است که با هدف فرار مالیاتی دایر شده است. خانواده مسی بلافاصله اتهام پولشویی در پاناما را رد کردند.

این اسناد همچنین پای چندین بازیکن فوتبال، ایجنت ها و مسئولان باشگاه ها را به میان کشیده که شرکتهای ساختگی برون مرزی را محلی برای انباشت درآمدهای جنبی (تبلیغاتی، حق پخش تصاویر و …) حرفه ورزشی خود کرده بودند.

میشل پلاتینی رئیس سابق و برکنار شده یوفا نیز از دیگر نامهای مطرح شده در «اوراق پانامایی» است. پلاتینی پیش از این به دلیل دریافت دو میلییون یورو وجه غیر قانونی از سوی سپ بلاتر رئیس سابق فیفا به ده سال محرومیت از کلیه فعالیتهای مرتبط با فوتبال محکوم شده است . بر اساس این اسناد، پلاتینی برای اداره شرکت صوری خود که سال ۲۰۰۷ در پاناما تاسیس کرده به «موساک فونسکا» یکی از مهمترین شرکت های حقوقی در زمینه مدیریت شرکت های برون مرزی متوسل شده است.

اما مطرح شدن نام خوان پدرو دامیانی یکی از اعضای کمیته اخلاق فیفا در این اسناد می تواند رسوایی جدیدی را برای این نهاد بین المللی اداره کننده فوتبال در جهان رقم بزند.

این رسوایی بی سابقه مالی تنها دامن ورزش فوتبال را نگرفته است. در اسناد پانامایی همچنین به نام یازده بازیکن سابق لیگ حرفه ای هاکی آمریکای شمالی و نیز نیک فالدو گلفباز مطرح بریتانیایی که قهرمانی در شش تورنمنت گرند اسلم را در کارنامه دارد، اشاره شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارت آبی در فوتبال حرفه‌ای؛ جیانی اینفانتینو مخالفت کرد

عربستان رسما از پیشنهاد خود برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ رونمایی کرد

لیونل مسی بار دیگر برنده جایزه بهترین بازیکن سال فیفا شد