اسناد «پاناما»: میلیاردها دلار پولشویی توسط نزدیکان پوتین

اسناد «پاناما»: میلیاردها دلار پولشویی توسط نزدیکان پوتین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه می گوید مدارکی که به “اسناد پاناما” مشهور شده، اطلاعات تازه ای ندارد و افشاگری خاصی درباره شخص ولادیمیر پویتین نداشته است

آگهی

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه می گوید مدارکی که به “اسناد پاناما” مشهور شده، اطلاعات تازه ای ندارد و افشاگری خاصی درباره شخص ولادیمیر پویتین نداشته است.
کرملین همچنین در بیانیه ای هدف از انتشار این اسناد علیه پویتن را ضعیف کردن موضع او در انتخابات پیش رو دانسته است.

اسناد پاناما درباره پوتین چه می گویند؟

بر اساس اسناد منتشر شده، گروهی از نزدیکان و متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به فعالیت هایی از جمله میلیاردها دلار پولشویی تحت حمایت بانک روسیه متهم هستند.
این بانک به سرپرستی یوری کوالچوک در حال حاضر تحت تحریم غرب است اما در مدارک ارایه شده از سوی روزنامه آلمانی زوددویچه، ۴ شرکت ذکر شده در این حلقه پولشویی به دوستان نزدیک پوتین متعلق هستند.

دو شرکت بزرگ این مجموعه متعلق به سرگئی رولدوگین، از نزدیک ترین دوستان پوتین است. او نوازنده حرفه ای ویولن سل است که آشنایی او با رئیس جمهوری روسیه به دوران نوجوانی آنها در سال ۱۹۷۷ میلادی باز می گردد. او پدرخوانده دختر پوتین است.

مدارک نشان می دهند که شخص رولدوگین صدها میلیون دلار از معاملات مشکوک سود برده است اما در تمامی مدارک هویت او محرمانه نگه داشته است.

از شرکت «سندالوود کنتیننتال» Sandalwood Continental به عنوان هسته اصلی حلقه پولشویی نام برده شده است. این شرکت برای موارد مختلف ۸۰۰ میلیون دلار از یک بانک دولتی وام غیرتجاری گرفته و این پول را در اختیار دیگر شرکتها قرارداده است. بخشی از این پول به شرکتی قرض داده شده که مالک استراحتگاه اسکی «ایگور» است که عروسی کاترینا، دختر پوتین هم در سال ۲۰۱۳ در همین محل برگزار شد.

چهارمین شرکتی که رد پای آن در مدارک فاش شده وجود دارد، به آرکدی روتنبرگ، یکی دیگر از دوستان دوران کودکی رئیس جمهور روسیه متعلق است که در مجموع ۲۳۱ میلیون دلار وام گرفته است. یکی از شرکت های آقای روتنبرگ از طریق این وام ها، قراردادی بسیار پر سود برای کار کردن روی پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا به دست آورده است. ارزش این قرارداد ۴۰ میلیارد دلار ذکر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملکرد شرکتهای صوری در بطن پرونده «اوراق پاناما»

رئیس جمهوری اوکراین در دفاع از اتهام فساد مالی می گوید به قانون پایبند بوده

اسناد پاناما: نخست وزیر ایسلند متهم به پنهان کردن دارایی ها شد