مقامهای جمهوری خودخوانده قره باغ از اجرای آتش بس در منطقه خبر دادند

مقامهای جمهوری خودخوانده قره باغ از اجرای آتش بس در منطقه خبر دادند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام های دفاعی جمهوری خودخوانده قره باغ از پایان درگیریها و اجرای آتش بس در منطقه خبر داد. جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم اجرای آتش بس در این منطقه

آگهی

مقام های دفاعی جمهوری خودخوانده قره باغ از پایان درگیریها و اجرای آتش بس در منطقه خبر داد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم اجرای آتش بس در این منطقه مورد مناقشه را تایید کرده اند.

آذربایجان پیشتر آتش بس یکطرفه اعلام و تهدید کرده بود که در صورت ادامه گلوله باران مناطق مسکونی کشورش، مرکز جمهوری خودخوانده قره باغ علیا هدف قرار گرفته خواهد شد.

درگیری ها در قره باغ علیا شامگاه جمعه گذشته اول آوریل (۱۳ فروردین) آغاز شد و تاکنون دست کم ۴۰ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشته است. طرفین هر یک، دیگری را به گلوله باران متهم کردند.

از سوی دیگر سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان روز سه شنبه خواستار برقراری آتش بس شده بود. او گفت: « برای نظارت بر این آتش بس سازمان امنیت و همکاری اروپا باید به منطقه بیاید و با راهکارهایی، شرایط را تثبیت کند. قبل از هر چیز باید تحقیقات فوری در زمینه درگیریهای اخیر صورت گیرد و تمهیدات لازم برای ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه درنظر گرفته شود.»

غرب و روسیه دو کشور را به آرامش فراخوانده و خواهان برقراری فوری آتش بس شده بودند. همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ضمن تاکید بر ضرورت توقف درگیری ها در منطقه قره باغ علیا، از آمادگی کشورش برای میانجیگری در این زمینه خبر داد.

قرار است نشستی تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا در اتریش به تنش ها در منطقه قره باغ رسیدگی کند.

این منطقه استراتژیک بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و در نزدیکی ایران، ترکیه قرار گرفته و به منزله یکی از دروازه های ورود به خاورمیانه تلقی می شود.

خشونتهای اخیر شدیدترین آن طی دو دهه اخیر و پس از جنگ ۱۹۹۴ در این منطقه محسوب می شود، جنگی که بیش از ۳۰ هزار کشته و صدها هزار آواره برجای گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقایع مهم تاریخی طی ۳۰ سال تنش بر سر منطقه قره باغ علیا

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد

پیوند نظامی در سفر تاریخی وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان؛ «آذربایجان برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود»