کاهش شمار مهاجران عازم یونان پس از اجرای توافقنامه آنکارا و بروکسل

کاهش شمار مهاجران عازم یونان پس از اجرای توافقنامه آنکارا و بروکسل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سه روز پس از آغاز اجرای توافقنامه آنکارا و بروکسل، سرانجام از شمار مهاجرانی که از مسیر ترکیه وارد خاک یونان می شدند بطور قابل توجهی کاسته شد. طی ۲۴

آگهی

سه روز پس از آغاز اجرای توافقنامه آنکارا و بروکسل، سرانجام از شمار مهاجرانی که از مسیر ترکیه وارد خاک یونان می شدند بطور قابل توجهی کاسته شد.

طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه تنها ۶۸ مهاجر توانستند خود را به جزایر یونان برسانند در حالیکه شمار تازه واردان یک روز پیش از آن، ۲۲۵ نفر بوده است.

تقویت تدابیر امنیتی در سواحل ترکیه و بازداشت مهاجرانی که عازم یونان می شوند از دیگر دلایل کاهش شمار مهاجران است.

یک مهاجر فلسطینی که پیش از این ساکن لبنان بوده، می گوید: «من در لبنان تقاضای گذرنامه کردم اما چون فلسطینی هستم اجازه زندگی یا کار در آنجا را ندارم. می دانید فلسطینی ها در لبنان زندگی بحرانی دارند. ما کشور یا زمینی نداریم.»

مهاجرانی که خود را به یونان رسانده اند از هر امکانی برای باقی ماندن در خاک یونان و بازنگشتن به ترکیه استفاده می کنند به همین دلیل طی دو روز گذشته شمار مهاجرانی که از دولت یونان درخواست پناهندگی کرده اند بطور قابل توجهی افزایش یافته است. این موضوع باعث شد روند بازگرداندن مهاجران به خاک ترکیه در روز سه شنبه بطور موقت به حالت تعلیق درآید تا مقامات یونان فرصت کافی برای رسیدگی به پرونده مهاجران قبل از اخراج آنها از یونان را داشته باشند.

بنا بر اعلام مقامات دو کشور، عملیات بازگرداندن مهاجران از روز جمعه دوباره از سر خواهد گرفت. عبدالوحید، مهاجری پاکستانی که در ساحل لزبوس در انتظار قایقی برای رفتن به آتن است، می گوید: «اگر ما را اخراج کنند تمام رویاهایمان نابود خواهد شد. ما برای رسیدن به اینجا پول زیادی پرداخت کرده ایم.»

سازمانهای مدافع حقوق بشر توافق آنکارا و بروکسل را غیرانسانی دانسته و آن را محکوم کرده اند. در جزیره لزبوس، داوطلبان فعالیتهای بشردوستانه از مهاجران می خواهند که به مرکز پذیرش مهاجران در موریا نرفته و حاضر به بازگشت به ترکیه نشوند.

علی، مهاجر ۲۲ ساله پاکستانی می گوید: «هنگامیکه آنها دو جوان را مجبور به بازگشت کردند، آن دو دست به خودکشی زدند. آنها طنابی به دور گردنشان انداخته و خود را به دار آویختند. زیرا در صورت بازگشت، زندگی برای ما غیرممکن خواهد بود. بعضی ها مجبور به فروش خانه هایشان شده اند و اگر اکنون برگردند خواهند مرد. آنها چه می توانند بکنند؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش شمار مهاجران در یونان برغم توافق آنکارا و بروکسل

اعتراض مردم دیکیلی به انتخاب شهرشان به عنوان مقصد پناهجویان

توافق اروپا و ترکیه: کمک به مهاجران یا ضد حقوق بشر؟