بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا؛ یکی از تاریک ترین فجایع قرن بیستم

بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا؛ یکی از تاریک ترین فجایع قرن بیستم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز پنجشنبه هفتم آوریل مصادف است با بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا، که به عنوان یکی از بزرگترین و تاریک ترین فجایع انسانی قرن بیستم شناخته می

آگهی

روز پنجشنبه هفتم آوریل مصادف است با بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا، که به عنوان یکی از بزرگترین و تاریک ترین فجایع انسانی قرن بیستم شناخته می شود. در هفتم آوریل ۱۹۹۴ و بعد از سقوط هواپیمای «جووینال هابیاریمانا» رئیس جمهوری وقت رواندا، قبیله هوتو این اقدام را به شبه نظامیان قوم توتسی نسبت داد. در حوادث پس از آن حدود ۸۰۰ هزار نفر که اکثرا از قوم توتسی بودند ظرف ۱۰۰ روز بطور سیستماتیک در رواندا به قتل رسیدند.

آداما دینگ، مشاوره ویژه پیشگیری از نسل کشی سازمان ملل متحد می گوید: «نسل کشی ظرف یک شب اتفاق نمی افتد. نسل کشی یک فرایند است که به زمان و منابع نیاز دارد و برنامه ریزی می شود. ما می دانیم که نسل کشی همیشه مسبوق به نقض جدی حقوق بشر است. ما باید بیشتر تلاش کنیم تا به رهبران نقش شان را در مدیریت تنوع قومی به شیوه ای سازنده یادآوری کنیم.»

بیش از دو دهه است که دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا در حال محاکمه و جستجوی افرادی است که در این نسل کشی دست داشته اند. ساز و کار سازمان ملل برای دادگاههای کیفری بین المللی اخیرا لیستی از متهمان فراری این نسلی کشی را منتشر کرده و ۵ میلیون دلار جایزه برای هر گونه اطلاعاتی که به دستگیری این افراد کمک کند اختصاص داده است.

نقش فرانسه و خصوصا آلن ژوپه، وزیر خارجه وقت آن در نسل کشی رواندا هنوز هم از سوی پل کاگامه، رئیس جمهوری رواندا مورد پرسش قرار می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگر سازمان ملل متحد به یورونیوز: اتحادیه اروپا باید روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کند

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

گروهی از نمایندگان مجلس بریتانیا: طرح فرستادن پناهجویان به رواندا با تعهدات حقوق بشری ناسازگار است