افزایش شمار نظامیان داعش در لیبی و نگرانی غرب از تکرار تجربه عراق و سوریه

افزایش شمار نظامیان داعش در لیبی و نگرانی غرب از تکرار تجربه عراق و سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروه افراطی داعش تعداد نیروهای خود در لیبی را دو برابر کرده است. با رشد توان نظامی این گروه در لیبی، دولتهای غربی نگران تکرار تجربه عراق و سوریه و

آگهی

گروه افراطی داعش تعداد نیروهای خود در لیبی را دو برابر کرده است. با رشد توان نظامی این گروه در لیبی، دولتهای غربی نگران تکرار تجربه عراق و سوریه و درنتیجه بروز هرج و مرج در این کشور هستند.

به گفته فرمانده سربازان آمریکایی مستقر در آفریقا، شمار ستیزه جویان داعش در لیبی طی یک تا یک سال و نیم گذشته به چهار تا شش هزار نفر رسیده درحالی که تعداد شبه نظامیان محلی در شمال آفریقا افزایش چندانی نداشته است.

ژنرال دیوید ام رودریگز، فرمانده سربازان آمریکایی مستقر در آفریقا گفت: «بر اساس برآوردهای دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا تعداد نیروهای نظامی گروه داعش در لیبی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته دو برابر شده و به چهار تا شش هزار نفر افزایش یافته است.» او افزود: «سرت سنگر ستیزه جویان داعش محسوب می شود اما آنها در بنغازی و درنا در شرق و همینطور در صبراته در غرب نیز حضور دارند.»

از سوی دیگر مارتین کولبر، فرستاده سازمان ملل به لیبی در دیدارش از این کشور، روز چهارشنبه از همه گروهها خواست تا دولت وحدت ملی را که تحت حمایت سازمان ملل است به رسمیت بشناسند و در انتقال سریع قدرت به این دولت همکاری کنند تا آرامش شکننده ای که در طرابلس برقرار شده از بین نرود.

رئیس دولت وحدت ملی، فایز سراج که هفته گذشته وارد طرابلس شده اولویت خود را «برقراری آتش بس در سراسر لیبی، آشتی ملی و مبارزه با گروه داعش» اعلام کرده است.

لیبی در پی سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، صحنه آشوب و جنگ داخلی بوده تا اینکه سه سال بعد ( در سال ۲۰۱۴) و در پی یک رشته درگیریها، ائتلاف گروههای موسوم به «فجر لیبی» کنترل پایتخت را برعهده گرفت. اما بی نظمی و فقدان دولت مرکزی طی این سالها لیبی را به یکی از مراکز اصلی گروه داعش تبدیل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

چرا توفند مدیترانه‌ای «دانیل» و سیل در لیبی تا این حد مرگبار بود؟