وزیر دارایی فرانسه: سیاست پولی راه حل همه مشکلات نیست

وزیر دارایی فرانسه: سیاست پولی راه حل همه مشکلات نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دیوید ژاکو، خبرنگار یورونیوز، با میشل سپن، وزیر دارایی و خزانه داری فرانسه درباره موضوعاتی مانند افشای اسناد پاناما، اهمیت بانک مرکزی اروپا در حوزه

دیوید ژاکو، خبرنگار یورونیوز، با میشل سپن، وزیر دارایی و خزانه داری فرانسه درباره موضوعاتی مانند افشای اسناد پاناما، اهمیت بانک مرکزی اروپا در حوزه اقتصاد اروپا و چالشهای پیش روی اقتصاد اروپا مصاحبه ای انجام داده است. میشل سپن از ماه آوریل سال ۲۰۱۴، وزارت دارایی فرانسه را بر عهده گرفت.

  • میشل سپن متولد ۹ آوریل سال ۱۹۵۲ است
  • وی از سال ۱۹۷۵ عضو حزب سوسیالیست فرانسه است. در سال ۱۹۸۱ به عنوان نماینده «اندر» به پارلمان فرانسه راه یافت. در سال ۱۹۸۶ نماینده ناحیه «اود- سن» بود و در نهایت از سال ۲۰۰۷ دوباره به عنوان نماینده «اندر» به پارلمان این کشور راه یافت
  • در زمان ریاست جمهوری فرانسوا میتران، وی وزیر دارایی بود. در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، وی وزیر خدمات عمومی و اصلاحات دولت بود
  • وی همچنین در فاصله سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ رییس شورای منطقه ای مرکز (Conseil régional du Centre) بوده است
  • از ماه مه ۲۰۱۲ تا مارس ۲۰۱۴، او وزیر کار بود
  • از تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۴، وی عهده دار وزارت دارایی و خزانه دارایی فرانسه بوده است

یورونیوز: میشل سپن، سلام. به برنامه جهان گفتگو خوش آمدید. با موضوع «اسناد پاناما» درباره فرار مالیاتی با ابعاد جهانی آغاز می کنیم. برخی رهبران سیاسی مانند نخست وزیر ایسلند، روسای جمهوری آرژانتین، اوکراین، پادشاه عربستان سعودی، حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین و رییس جمهوری چین متهم هستند. اگر چنین تقلبی صورت گرفته باشد، نظر شما درباره رفتار و اقدامات رهبران این کشورها چیست؟

میشل سپن: مرا بخاطر نحوه پاسخ دادنم ببخشید. ولی در سیاستهای داخلی و سیستم قضایی هر یک از این کشورها دخالت نمی کنم. آنها خود مسئول روشن کردن اینگونه فعالیتها هستند. وظیفه من دخالت در این امور نیست.

نکته مهمی که من در فاش شدن این اسناد می یابم، آگاهی یافتن افراد به مجموعه ای از اتفاقات فراسوی مرزهای کشورها و در سطح جهانی است. آنچه که برای مبارزه با این پدیده جهانی مورد نیاز است و ما آنرا از چندین سال پیش به اجرا گذاشته ایم وی می توان درباره آن بحث کرد، همکاری بین المللی است.

یورونیوز: پاناما متعهد شده که از سال ۲۰۱۸ برای تبادل خودکار اطلاعات میان دولتها همکاری کند. ولی آیا در واقع این کشور کوتاهی می کند؟ آیا همکاری نمی کند؟ آیا این واقعیت موجود است؟

میشل سپن: واقعیت اینست که پاناما صادق نبوده و این دیگر قابل تحمل نیست. برخی کشورها، که اغلب بسیار کوچک هستند، به دلخواه خود نقش گریزگاه مالیاتی را بازی می کنند. چندین جزیره کوچک در این سوی و آن سوی…

یورونیوز: اسمی از آنها برده می شود؟ باهاما؟

میشل سپن: باهاما. بله. وارد بازی شده است.

یورونیوز: سیشل؟

میشل سپن: سیشل همینطور. جزیره های کوچکی در این سوی و آن سوی وجود دارند…

یورونیوز: گرنزی؟

میشل سپن: گرنزی هم. می بینید که چگونه وضعیت تغییر کرده است. پیش از این، نام سوییس برده می شد. اکنون دیگر نامی از سوییس برده نمی شود. وانگهی بر اساس اسناد فاش شده به خوبی شاهد هستیم که بسیاری از ساز و کارهای سازماندهی شده در پاناما برای فرار از سوییس تعبیه شده بود. امروزه در سوییس دیگر نمی توان دارایی و درآمد خود را پنهان کرد.

یورونیوز: اکنون درباره کسری بودجه و حسابهای عمومی فرانسه حرف بزنیم. فرانسه کسری بودجه عمومی خود را در سال ۲۰۱۵ از ۴ درصد به ۳.۵ تولید ناخالص داخلی کاهش داده است. از این خبر می توان خوشحال شد. در این میان معاون کمیسیون اروپا گفته که این کاهش کسری بودجه به دلیل وضعیت اقتصادی اروپا است و به عبارت دیگر ربطی به تلاشهای فرانسه ندارد. آیا او اشتباه می کند؟

میشل سپن: او به من گفت که در نحوه بیان منظورش اشتباه کرده است. وی را چند دقیقه بعدتر دیدم. او گفت که گفتارش نادرست بازگو شده است. کمیسیون تلاشهای چشمگیر فرانسه را برای مدیریت کسری بودجه به رسمیت می شناسد. در سال ۲۰۱۵، فرانسه به نتیجه بهتری از انچه که کمیسیون پیش بینی کرده بود دست یافت. این در حالی بود که شرایط آسان نبودند. کاهش کسری بودجه زودتر از موعد مقرر همزمان با کاهش مالیات صورت گرفت. زیرا در سال ۲۰۱۵ بر اساس داده های ثبت شده، بویژه مالیات بر ارزش افزوده نیز کاهش یافت. این در شرایطی بود که ما به دلیل وضعیت اضطرارای شاهد هزینه های بیشتری بودیم. سال ۲۰۱۵ فرانسه دو موج حمله های تروریستی را متحمل شد. در این سال بودجه مسائل امنیتی را افزایش دادیم. در همین سال نیز تصمیم گرفتیم بودجه دفاع ملی را دوباره و با شدت افزایش دهیم. حضور نظامی ارتش در خاک فرانسه برای محافظت از مردم است و در بیرون از فرانسه برای مبارزه با تروریسم بین المللی ضرورت دارد.

یورونیوز: به بانک مرکزی اروپا بپردازیم. چند هفته پیش، ماریو دراگی، برنامه هنگفت پولی را برای مقابله با تورم و افزایش رشد ارائه داده است. این برنامه شامل اقداماتی نامتعارف است. چگونه می توان این اقدام را قضاوت کرد. زیرا از یک سوی، ارزش یورو و نرخ بهره کاهش یافته است. از سوی دیگر، تورم هنوز با وعده ۲ درصدی ماریو دراگی فاصله دارد. وامهای بانکی نیز بکندی اعطا می شود. چشم انداز این برنامه نامشخص است؟

میشل سپن: ما با مشکل خیلی بزرگی روبرو هستیم. یعنی تورم بسیار پایین و حتی منفی، به دلایلی که شما آگاه هستید. در همین حال از جمله در حوزه کشاورزی شاهد پایین آمدن بهای مواد اولیه هستیم. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مشاغل حوزه های مربوطه شود. در برابر چنین چشم انداز بی نهایت مشکلی، ما بانک مرکزی اروپا را داریم که با شهامت، شایسته و مصمم است. این بخت بزرگی برای ماست.

یورونیوز: همین؟

میشل سپن: بخت بزرگی برای ماست. اگر از ۲ یا ۳ سال پیش بانک مرکزی وجود نداشت، الآن در چه وضعیتی قرار داشتیم؟ تنها چیزی که می توانم بگویم جمله ای از ماریو دراگی است که مدام آنرا تکرار می کند: «سیاست پولی، حلال همه مشکلات نیست.» این سیاست می تواند کارآیی بیشتری داشته باشد. بانک مرکزی مصمم است تا تمامی امکانات پولی را برای مدیریت تورم و فعالیتهای اقتصادی به کار گیرد. ولی آنها قادر به همه چیز نیستند. وظیفه دولتهاست تا خردمندانه ترین سیاستها را از جمله در حوزه بودجه به کار بندند.

یورونیوز: بانک مرکزی باید سیاست کمک پولی خود را تا زمانی که تورم در حوزه اروپا به ۲ درصد برسد ادامه دهد؟

میشل سپن: من به جای بانک مرکزی تصمیم گیری نمی کنم. بانک مرکزی اعلام کرده که امکانات لازم را برای ادامه سیاستهایش داراست و از این امکانات تا رسیدن به نرخ تورم مطلوب، یعنی حدود ۲ درصد و رشد کافی فعالیتهای اقتصادی در اروپا استفاده می کند.

یورونیوز: میشل سپن، همراه با همتای آلمانی خود، ولفگانگ شویبله، کتاب «هرگز بدون اروپا» را منتشر کرده اید. شما همیشه به اروپا باور داشته اید. مشکل اینجاست که اروپاییها کمتر از گذشته به اروپا باور دارند. ظهور احزاب پوپولیستی و بیگانه ستیز گواه این هستند. چگونه می توان تمایل به اروپا را زنده کرد در حالی که باید قبول کنیم اتحادیه اروپای امروز، دیگر میل به اروپا را در دلها بر نمی انگیزد.

میشل سپن: با نگاه کردن به واقعیت موجود، با در نظر گرفتن واقعیت ظهور جنبشهای پوپولیستی و با چشم دوختن به دغدغه های امروزی به این می توان دست یافت. می خواهم کشور، وضعیت اقتصادی و شغلی بهبود یابد. می خواهم که کشورم در برابر شماری از مسائل بین المللی بویژه در حوزه امنیتی، تروریسم و موج مهاجرت محافظت شود. ولی آیا در این زمینه موفق می شویم در حالی که هر کسی در دنیای فردی خودش محصور است؟ پاسخ مشخصا منفی است.

رشد اقتصادی بیشتر در صورت امکان فضای باز کافی میسر است. اگر هر فردی در اندیشه سود شخصی خودش باشد، امنیت میسر نیست. ما می توانیم با بستن مرزها از فرانسه محافظت کنیم. ولی آیا متوجه هستید چه زیانی در زمینه آزادی، امکان جابجا شدن برای هر یک از ما، و همچنین چه خسارت قابل توجهی در حوزه اقتصادی متحمل خواهیم شد؟ باید این واقعیت را در نظر گرفت و برای مسئله اروپا چشم اندازی قائل شد. اگر از اروپا چشم پوشی کنیم، در برابر مشکلات بزرگی که هریک از کشورها با آن رویارو هستند راه حلی وجود نخواهد داشت. راه حلهایی وجود دارد. ولی نباید منتظر معجزه و اتفاق آنی بود. اگر به دنبال پویایی و تحرک اروپا هستیم، این راه حلها را باید ساخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان