استیضاح رئیس جمهوری برزیل جدی تر شد

استیضاح رئیس جمهوری برزیل جدی تر شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک کمیته پارلمانی برزیل روز دوشنبه با ۳۸ رای مثبت در مقابل ۲۷ رای منفی، طرح استیضاح دیلما روسف، رییس جمهوری این کشور را یک گام به واقعیت نزدیک تر

آگهی

یک کمیته پارلمانی برزیل روز دوشنبه با ۳۸ رای مثبت در مقابل ۲۷ رای منفی، طرح استیضاح دیلما روسف، رییس جمهوری این کشور را یک گام به واقعیت نزدیک تر کرد.

این کمیته توصیه کرده با توجه به نقض شدن قوانین بودجه و پنهانکاریهایی که راه انتخاب مجدد دیلما روسف در انتخابات ۲۰۱۴ میلادی را مهیا کرده، طرح استیضاح او در دستور کار قرار بگیرد.

قرار است یکشنبه آینده نشستی با حضور همه نمایندگان پارلمان برگزار شود و طرح استیضاح خانم رییس جمهور به رای گذاشته شود. اگر دو سوم اعضای پارلمان به برکناری دیلما روسف رای بدهند، طرح به سنا فرستاده می شود. اکثریت ساده سناتورهای موافق برکناری، طرح استیضاح را پیش خواهد برد و در مرحله نخست یک تعلیق شش ماهه را برای خانم روسف به همراه خواهد داشت. اما اگر ۵۴ سناتور از مجموع ۸۱ سناتور از همان ابتدا به برکناری او رای بدهند، دیلما روسف از تمامی حقوق سیاسی خود دستکم برای مدت ۸ سال محروم خواهد شد.

در چنین حالتی میشل تمر، معاون ریاست جمهوری تا پایان دوره فعلی یعنی ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی وظایف رییس جمهوری را برعهده خواهد گرفت. این در حالیست که درز کردن نوار صدای صحبتهای او که طی آن به آمادگی خود برای برعهده گرفتن وظایف رئیس جمهوری در صورت رای آوردن استیضاح دیلما روسف اشاره می کند، جنگ قدرت در بین هیات حاکمه را تشدید کرده است.

در همین حال جنگ بر سر استیضاح روسف موجب شکاف در جمعیت ۲۰۰ میلیونی برزیل هم شده و ثبات سیاسی بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین را در آستانه میزبانی بازی های المپیک با چالشی اساسی روبرو کرده است.

لولا داسیلوا، رییس جمهور سابق که در جمع هواداران خود در ریودوژانیرو، میزبان المپیک ۲۰۱۶ صحبت می کرد، تلویحا مخالفان رییس جمهوری را به تلاش برای کودتا متهم کرد. آقای لولا در دفاع از دیلما روسف، دوست و هم حزبی خود گفت: «هرگز فکرش را هم نمی کردم که در هفتاد سالگی، شاهد فعالیت کودتاچیانی باشم که سعی می کنند رییس جمهوری که به صورتی دمکراتیک و با رای مردمی انتخاب شده را سرنگون کنند.»

دیلما روسف هم با تکذیب هر گونه اقدام غیرقانونی، مخالفانش را به تلاش برای کودتا علیه رییس جمهوری منتخب، متهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیلما روسف در آستانه از دست دادن مقام ریاست جمهوری

رئیس جمهوری پیشین برزیل در مرکز بحرانی تازه

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد