مبارزه با تروریسم و مسائل اقتصادی در گفتگو با رئیس جمهوری بورکینافاسو

مبارزه با تروریسم و مسائل اقتصادی در گفتگو با رئیس جمهوری بورکینافاسو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

راک کابوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو در ۲۹ دسامبر سال گذشته میلادی به قدرت رسید و اکنون صد روز از ریاست جمهوری او گذشته است. استفان پاریزو، خبرنگار

راک کابوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو در ۲۹ دسامبر سال گذشته میلادی به قدرت رسید و اکنون صد روز از ریاست جمهوری او گذشته است. استفان پاریزو، خبرنگار یورونیوز با وی در اولین سفر رسمی اش به فرانسه در پاریس گفتگو کرده است.

مسئله مواجهه با تروریسم و مشکلات اقتصادی از جمله موضوعات اصلی این گفتگو است.

یورونیوز: کمتر از دو هفته پس از مراسم تحلیف در اواخر دسامبر، بورکینافاسو مورد حمله تروریستی قرار گرفت. پانزدهم ژانویه، جهادگرایان اسلامی منسوب به القاعده قلب اوآگادوگو پایتخت را مورد حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن ۳۰ تن شد. آقای رئیس جمهور آیا کشور شما براحتی این حملات را پشت سر گذاشت؟

  • راک مارک کریستیان کابوره ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ بعنوان رئیس جمهوری بورکینافاسو انتخاب شد
  • او در سال ۱۹۸۴ و در سن ۲۷ سالگی به سمت مدیرعامل بانک بین المللی بورکینافاسو منصوب شد
  • او در دوران ریاست جمهوری بلز کمپائوره در چند وزارتخانه، از جمله در وزارت دارایی، بعنوان وزیر کار کرد
  • کابوره در ژانویه ۲۰۱۴ از بلز کمپائوره جدا شد و حزبی موسوم به «جنبش مردمی برای پیشرفت» تاسیس کرد

راک کابوره: «به لطف همبستگی با کشورهای دوست و همسایه، بورکینافاسو بسرعت این حملات را پشت سر گذاشت. ما تصمیم گرفته بودیم که در برابر چنین اتفاقاتی کمر خم نکنیم. فکر می کنیم که مهم است که بدانیم از این به بعد باید با چنین مسائل و محدودیت های زندگی کنیم و اینکه باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از اقدامات تروریست ها در کشور انجام دهیم.»

یورونیوز: از زمان حملات تاکنون چه چیزهایی در جامعه بورکینافاسو تغییر کرده است؟

راک کابوره: «بدیهی است که این حملات بخشی از رفتارهای شهروندان را تغییر داده است. آنها خیلی هوشیارتر اند و مراقب اطرافشان هستند. از طرف دیگر تلاش نیروهای امنیتی در نقاط حیاتی کشور برای اطمینان از آرامش شهروندان بشدت افزایش یافته است.»

یورونیوز: بورکینافاسو چه اقداماتی برای مبارزه با نفوذ تروریست ها از مرزهای خارجی بویژه از مالی انجام داده است؟

راک کابوره: «اقداماتی که ما در وضعیت کنونی انجام داده ایم در درجه اول همکاری میان نیروهای امنیتی و دفاعی مالی و بورکینافاسو است. ما تصمیم گرفته ایم که نیروهای گشت مشترک داشته باشیم. اما شما می دانید که مسئله هزار کیلومتر مرز است و من فکر می کنم که به کمک فرانسه، ما می توانیم اقداماتی انجام دهیم برای اینکه از امنیت مرزهایی که با کشورهای مختلف غرب آفریقا داریم اطمینان حاصل کنیم.»

یورونیوز: آقای رئیس جمهور، فرانسه بدون اطلاع بورکینافاسو، ژاندارم هایش را در خاک کشور شما مستقر کرده است. در این مورد و بعد از اعلام وزیر کشور، شما ابراز نارضایتی خود را به مقامات فرانسه اعلام کرده اید. نظر شما درباره نقش نیروهای فرانسوی در داخل مرزهای بورکینا فاسو و در غرب آفریقا چیست؟

راک کابوره: «اول می خواهم این ابهام را رفع کنم که ما این موضوع را در ملاقات با آقای کازنوو روشن کردیم و نارضایتی خودمان را در این رابطه بیان کردیم. بدیهی است که ما این موضوع را در نظر گرفته ایم که نیروهای فرانسوی که بطور واضح تجربه خیلی بیشتری در مبارزه علیه تروریسم دارند و می توانند به بهتر شدن ساختار نیروهای نظامی ما و سازماندهی آنها در این مبارزه کمک کنند. با این حال در نهایت باید این نکته را در نظر گرفت که ما خودمان می توانیم امنیت مان را تامین کنیم و تنها روی نیروهای فرانسوی در این زمینه تکیه نکرده ایم.»

یورونیوز:آقای رئیس جمهور نظر شما نسبت به بحران اروپا با موج مهاجرتی که به نظر می رسد باعث تضعیف بنیان های اقتصادی اروپا می شود چیست؟ آیا شما رویکرد انتقادی نسبت به بروکسل دارید؟

راک کابوره: «ما بحران را که در سطح اتحادیه اروپا در جریان است دنبال می کنید و معتقدیم که این بحران در درجه اول یک بحران مالی و اقتصادی است. مهاجرت پدیده ای است که تنها این وضعیت را تشدید کرده است. از نظر من اصلاحات در شرکت های تجاری بسیار مهم است. اغلب نهادهایی مانند اتحادیه اروپا از مردم خیلی دور اند. مردم فقط شاهد مشارکت بوروکرات ها هستند که تصمیمات را در سطح بالا می گیرند اما مردم تاثیر این تصمیمات را خیلی کم حس می کنند. به نظر من باید نهادها و موسسات ما چه در سطح منطقه ای و یا سطح کوچکتر، حتی در آفریقا خودشان را به مردم نزدیک تر کنند تا بتوانند راه حل های موثرتری پیدا کنند.»

یورونیوز: آیا شما خواهان همکاری گسترده تر با اروپا و بروکسل هستید؟

راک کابوره: «به نظرم ضروری است، همکاری هایی که ما در حال حاضر داریم ضروری است همانند خواسته هایی که از فرانسه داشته ایم. ما نه تنها خواهان حمایت فرانسه هستیم بلکه در یک سطح گسترده تر خواهان لابی در سطح اروپا برای دریافت پشتیبانی خیلی بیشتری هستیم. قصد من این است که بزودی موضوع بورکینافاسو را در سطح اروپایی مطرح کنم.»

یورونیوز: به موضوع مهمی که در جریان کارزار انتخاباتی تان در ماه دسامبر مطرح کردید و شما را به قدرت رساند بپردازیم یعنی شرایط اقتصادی اجتماعی بورکینافاسو. شما در روز بعد از انتخابات گفتید که اولویت اصلی شما سازماندهی مجدد ارتش است. چرا به جای اقتصاد این اولویت را انتخاب کردید؟

راک کابوره: «خیلی اهمیت دارد که بتوانیم ارتش را مجددا سازماندهی کنیم، در درجه اول برای اینکه ارتشی جمهوریخواه باشد و دوم ارتشی غیر سیاسی که نقش مستقل اش را در دفاع از مردم و سرزمین بورکینافاسو انجام دهد.»

یورونیوز: شما وعده رشد اقتصادی پنج درصدی کشور را داده اید، با توجه به کاهش قیمت طلا و پنبه که محصولات صادراتی اصلی بورکینافاسوست، چطور دستیابی به این هدف ممکن است؟ آیا کاهش قیمت ها باعث نمی شود که شما به هدف تان نرسید؟

راک کابوره: «بر اساس پیش بینی ها و سیاست هایی که اجرا خواهیم کرد، فکر می کنیم که در سال ۲۰۱۶ ما قطعا رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی خواهیم داشت. ما متعهد شده ایم که هزینه های دولت را کاهش دهیم و نه تنها روی آموزش بلکه همچنین روی کشاورزی و پرورش دام متمرکز شویم زیرا معتقدیم در این بخش ها هنوز ظرفیت ایجاد شرکت های کوچک و متوسط وجود دارد که می تواند باعث تولید و ارزش افزوده بیشتری برای بورکینافاسو شود.»

یورونیوز: بپردازیم به روابطه بورکینافاسو با همسایگانش، بخصوص با ساحل عاج. روابط دو طرف بخاطر مسئله بلز کمپائوره و گیوم سورو تیره و مسموم شده است. شما اخیرا گفته اید که درهای دیپلماسی را نمی بیندید. روابط بورکینافاسو با ساحل عاج در آینده چگونه خواهد بود؟

راک کابوره: «ما هم چنین حسی داشتیم که روابط دو طرف مسموم شده، اما من به شما اطمینان می دهم که در سطح مردم ساحل عاج و مردم بورکینا فاسو و همچنین در سطح سران دولت ها روابط دو طرف در سطح عالی ای است. ما تصمیم گرفته ایم که روابطمان را بر مبنایی فراتر از فرایند قضایی که در جریان است، بنا کنیم.»

یورونیوز: آقای رئیس جمهور سوال آخرم شما را به گذشته ها خواهد برد: چه خاطره ای از دوره تحصیل تان در فرانسه و در رشته اقتصاد و مدیریت دارید؟

راک کابوره: «فرصتی بود برای دوستی های بسیار، چه با آفریقایی ها و چه با فرانسوی هایی که در آن دوره تحصیل می کردیم. به نظر من بهترین خاطرات زندگی به دوران دانشجویی اختصاص دارد. واقعا دوره فوق العاده ای بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است

دانشمندان رمز و راز یکی از بزرگ‌ترین تلماسه‌های کره زمین را کشف کردند‌