انتخابات پارلمانی سوریه در غیاب مخالفان

انتخابات پارلمانی سوریه در غیاب مخالفان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وجود تحریم گروه های مخالف بشار اسد، انتخابات پارلمانی در سوریه برگزار شد. برپایی این انتخابات با دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو همراه است. در

آگهی

با وجود تحریم گروه های مخالف بشار اسد، انتخابات پارلمانی در سوریه برگزار شد. برپایی این انتخابات با دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو همراه است.

در این انتخابات حدود ۴ هزار نامزد برای انتخاب ۲۵۰ نماینده مشارکت دارند این در حالی است که تعداد نامزدهای اولیه این انتخابات بیش از ۱۱ هزار نفر بوده است. محدود شدن کاندیداهای انتخابات به نامزدهای مورد تائید حکومت بشار اسد انتقادهایی را از سوی مخالفان دولت همراه داشته و این گروه ها این را اقدامی نمایشی عنوان کرده اند.

این دومین انتخابات پارلمانی سوریه از زمان تعدیل قانون اساسی در این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی به شمار می رود. در این انتخابات تنها ۶۰ درصد از جمعیت سوریه که در مناطق تحت کنترل حکومت بشار اسد هستند، می توانند مشارکت داشته باشند.

آتش بس شکننده در سوریه

همزمان با برپایی انتخابات پارلمان، در سوریه آتش بس بسیار شکننده ای برقرار است. اجرای طرح «ترک مخاصمه» که با میانجیگری آمریکا و روسیه در ماه فوریه به دست آمد با وقوع درگیری های شدید در نزدیکی حلب میان نیروهای دولتی و مخالفان بشار اسد چندان موفق به نظر نمی رسد.

گروه های مخالف بشار اسد از آماده سازی خود برای نبردی تمام عیار علیه نیروهای ارتش در استان حلب در سوریه خبر داده اند. به گفته مدیرگروه نظارت بر حقوق بشر سوریه، این استان طی روزهای گذشته نیز با وجود اعلام آتش بس شاهد درگیری شدی میان نیروهای ارتش سوریه، نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیز کردهای سوریه بوده است.

دی میستورا در تهران

یک روز پیش از آغاز مذاکرات صلح سوریه در ژنو، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در سفری به تهران از موافقت مقام های ایران با در نظر گرفتن «یک فرآیند سیاسی برای دست یافتن به گذار سیاسی» در سوریه خبر داد و این را اقدامی حیاتی دانست.

به گفته آقای دی میستورا، محور اصلی این دور از مذاکرات ژنو بر حل بحران سوریه و انتقال سیاسی قدرت در کشور و نیز اصول قانون اساسی در این کشور متمرکز خواهد بود.

نمایندگان گروه های مخالف بشار اسد خواستار کناره گیری او از قدرت و تشکیل دولت انتقالی هستند . موضوعی که تاکنون از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان مهمترین حامیان دولت بشار اسد، مورد قبول واقع نشده است. ایران پیش تر نیز شرط خروج بشار اسد از قدرت را خط قرمزی برای مشارکت در مذاکرات صلح در سوریه عنوان کرده بود. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل گفته بود: «مساله خروج بشار اسد از قدرت، در مذاکرات صلح سوریه اشتباه است و شرط رفتن بشار اسد، برای ما خط قرمز است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد: «تروریست ها هویت ملی را هدف گرفته اند»

اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول؛ ترکیه بار دیگر خواستار کناره گیری بشار اسد شد

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد