دو سال از دختر ربایی بوکوحرام در نیجریه گذشت

دو سال از دختر ربایی بوکوحرام در نیجریه گذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فعالان جنبش «دختران ما را باز گردانید» به یاد بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختری که از دو سال پیش اسیر بوکوحرام شده اند، روز چهارشنبه در خیابانهای ابوجا،

آگهی

فعالان جنبش «دختران ما را باز گردانید» به یاد بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختری که از دو سال پیش اسیر بوکوحرام شده اند، روز چهارشنبه در خیابانهای ابوجا، پایتخت نیجریه راهپیمایی کردند.

۱۴ آوریل ۲۰۱۴ نیروهای بوحوکرام با یورش به مدرسه ای در روستای چیبُک واقع در شمال شرقی این کشور، ۲۷۶ دانش آموز دختر را به گروگان گرفتند. گفته می شود چندی بعد ۵۷ نفر از این گروگانها موفق به فرار شدند اما همچنان از سرنوشت ۲۱۹ نفر از آنها اطلاعی در دست نیست.

مادر یکی از این دخترها می گوید: «وقتی این اتفاق افتاد، صادقانه بگویم، آرزو کردم کاش می شد از صفحه روزگار محو می شدم. از اینکه زنده باشم و چنین چیزی را ببینم، خیلی بهتر بود.»

ابوبکر شیکاو، رهبر این گروه پس از ربودن این دانش آموزان مسیحی در پیامی ویدیویی گفت: «من دختران شما را ربودم و آن ها را در بازار می فروشم، این خواست خداوند است.» به گفته شیکاو این دختران که او آنها را مسلمان کرده است به جای مدرسه رفتن باید ازدواج می کردند. در این ویدیو دختران با حجاب کامل و در حال نماز خواندن در یک منطقه نامشخص، نشان داده شدند.

در همین حال روز سه شنبه شبکه تلویزیونی «سی ان ان» ویدیویی را پخش کرد که در آن ۱۵ دختر محجبه شهادت می دهند که از ربوده شده های مدرسه چیبک هستند. دست کم دو مادر از طریق این ویدیو فرزندان دربند خود را شناسایی کرده اند. تاریخ ضبط این ویدیو ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ بوده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد بوکوحرام اواسط ژانویه با هدف پیشنهاد معاوضه این دختران با اسلامگرایان دربند، با مقامات نیجریه تماس برقرار کرده است.

این گروه از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون دستکم ۳۰۰۰ کودک را در نیجریه ربوده است. از این کودکان غالبا بعنوان خدمتکار، برده جنسی، سرباز کودک یا عامل حمله انتحاری استفاده می شود.

توبی لانزر، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه منطقه ساحل در این باره می گوید : «وقتی یک گروه تندرو طرفدار خشونت به کمر یک کودک هفت ساله کمربند انفجاری می بندد و او را روانه بازار می کند، این مظهر شر است و فکر نمی کنم چیزی وحشتناک تر از آن وجود داشته باشد. تنها در شمال کامرون ۶۳ بمب گذار انتحاری در عرض ماه ژانویه امسال خود را منفجر کرده اند و نیمی از آنها زن و دختر بوده اند.»

استفاده از زنان و دختران به عنوان عامل انتحاری، ظاهرا تاکتیک کارآمدی است که موجب شده سیطره بوکوحرام در شمال نیجریه تداوم پیدا کند.

گفته می شود گروه بوکوحرام که روابط نزدیکی هم با داعش برقرار کرده بر سرزمینی به اندازه مساحت کشوربلژیک تسلط دارد و پیوسته در حال گسترش دامنه نفوذ خود در مناطق روستایی نیجریه است. شورش گروه بوکوحرام از سال ۲۰۰۹ تاکنون دست کم ۲۰ هزار قربانی گرفته و صدها هزار نفر را آواره کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

گروگانگیران نیجریه ۶۲۰ هزار دلار برای آزادی دانش آموزان ربوده شده طلب کردند

فشار بر فرانسه برای خروج دیپلمات‌هایش از نیجر؛ ماکرون می‌گوید سفیر در سمت خود فعال است