واکنش‌ها به نامه کروبی پای آیت‌الله خمینی را هم وسط کشید

واکنش‌ها به نامه کروبی پای آیت‌الله خمینی را هم وسط کشید
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مهدی کروبی، یکی از دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸، روز ۲۱ فروردین ماه در نامه سرگشاده و تندی از حسن روحانی خواست مطابق تکلیفی که قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته، «از حاکمیت مستبد» بخواهد او را در یک دادگاه علنی محاکمه کنند.

پس از انتشار این نامه دبیر بخش تاریخ روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران در پاسخ کم سابقه‌ای به مهدی کروبی نوشت: «شما به همان دلیل یا مصلحتی در حصر هستید و محاکمه هم نمی‌شوید که در “دوران طلایی امام” شریعتمداری، قمی، روحانی و… الخ محاکمه نشدند و در حصر ماندند… نامه‌پراکنی‌های شما هم به همان دلیل دیده و مسموع نخواهد شد، که نامه‌های آنها نشد.»

محمد رضا کائینی، نویسنده این یادداشت با کنایه خطاب به کروبی نوشت: «مگر شما علاقه‌مند به بازگشت به دوران طلایی امام راحل نیستید؟ مگر به دریافت ده‌ها سمت از ایشان افتخار نمی‌کنید؟ امروز نظام جمهوری اسلامی شما را به همان دوران بازگردانده و تنها چشمه کوچکی از نحوه مواجهه با شوریدگان بر نظام در آن دوران را، به شما نشان داده است.»

نویسنده روزنامه جوان در پایان یادداشت خود خطاب به کروبی نوشته بود: «باز خدا پدر این “سید” [علی خامنه‌ای] را بیامرزد که نجیبانه تنها شما را “نانجیب” می‌خواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند.»

پافشاری «مستدل» روزنامه جوان بر یادداشت خود

در اولین واکنش به این نوشته کم سابقه، روزنامه شرق روز چهارشنبه (۲۵ فروردین) در مطلبی با عنوان «پاسخ عجیب به یک نامه» به بررسی یادداشت منتشرشده در روزنامه جوان پرداخت و نوشت: «به استنباط فعالان سیاسی در آن ساحت امام مورد توهین قرار گرفته است.»

به نوشته روزنامه شرق، با وجود بازتاب گسترده مطلب روزنامه جوان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اغلب فعالان سیاسی اصول‌گرا، برخلاف موارد مشابه از واکنش به این مطلب خودداری کرده‌اند.

در همین حال مدیرمسئول روزنامه «جوان» وارد صحنه شد و مطلبی را در حمایت از نویسنده یادداشت منتشر کرد. عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در یادداشتی که روز چهارشنبه (۲۵ فروردین) منتشر کرد، ضمن دفاع از پاسخ روزنامه‌اش به کروبی، فهرستی از تصمیم‌های آیت‌الله خمینی را برای دفاع از نویسنده‌اش ارائه داد.

گنجی به این دستورات آقای خمینی در زمان رهبری‌اش اشاره کرد: «حکم اعدام سلمان رشدی در لندن بدون تشکیل هر دادگاهی – صدور حکم اعدام برای پخش مصاحبه‌ای که در روز تولد حضرت زهرا، «اوشین» را الگو اعلام کرده بود – حکم ارتداد جبهه ملی پس از رد قصاص اسلامی توسط این تشکل و دستور مجدد برای بررسی پرونده اعضای نفاق که بعد از مرصاد در زندان بودند، اما بر مبارزه مسلحانه تاکید داشتند.»


عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه

مدیر مسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه ضمن خوشحالی از اینکه براساس مقاله روزنامه شرق «هیچ اصول‌گرایی حاضر به خدشه وارد کردن» به مطلب روزنامه جوان نشده است نوشت: «اما مسئله اساسی این است که: پس از گرایش بخش نخبگی اصلاحات به لیبرالیسم تلاش شد از امام یک چهره متساهل و بی‌خاصیت و یک پارچه اسلام رحمانی به نمایش گذارند که با استانداردهای سیاست و حکومت در غرب تطبیق کنند.»

پاسخ تند سایت جماران: یعنی چه که آویزان‌تان می‌کردند؟

امروز سایت جماران وابسته به بیت آیت‌الله خمینی در واکنش به انتشار یادداشت روزنامه جوان خواستار اقدام «بایسته» قوه قضاییه و وزارت ارشاد با این روزنامه شد و در مطلبی با عنوان «حتی دشمنان نظام و امام چنین بی انصاف نیستند!؟» خطاب به روزنامه جوان که نزدیک به سپاه است نوشت: آیا متوجه هستید که چه کسی را متهم می‌کنید و به تطهیر چه کسی پرداخته‌اید؟

در ادامه مطلب جماران آمده است: «غرض مقایسه وضع کروبی با دیگران و یا قضاوت در این باب نیست، اما برای اثبات یک موضوع این چنینی چه لزومی دارد که نظام جمهوری اسلامی را به لجن بکشیم و این چنین خوراک تبلیغاتی برای دشمن فراهم آوریم؟ این حرف چه معنی دارد که: “اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند“؟ این چند کلمه فرمان را چه کسی صادر می کرد ؟ چند بار اتفاق افتاد؟ آیا برای همین افرادی که نام بردید چنین حادثه ای رخ داده است؟ آیا متوجه هستید که چه کسی را متهم می‌کنید و به تطهیر چه کسی پرداخته اید؟ آیا در این وانفسای اسلام هراسی و هنگامه بدترین و ناجوانمردانه ترین حملات به تشیع و سمبل راستین آن یعنی خمینی کبیر، این تهمت‌ها بهترین دستمایه برای آن همه پستی و رذالت نخواهد شد؟»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در این فضا انتظار اخلاق و انصاف و عدالت داشتن نوعی خود فریبی و امری بیهوده است، «اما نه تا این اندازه که نشریه ای از پول بیت المال و مشهور به تشکیلاتی ارزشی چنین ضد ارزش‌ها را ترویج کند و با آوردن مطالب خلاف واقع و نسبت‌های ناروا به تطهیر حتی منافقین [مجاهدین خلق] و اعمال تایید شده توسط ساواک در قبل از انقلاب بپردازد و فضای انباشته از طهارت و صداقت چندساله اول انقلاب را متهم کند و با لحنی تمسخر آمیز امام را زیر سوال ببرد.»

واکنش وب‌سایت جماران بعد از آن بود که حمید انصاری، قائم‌مقام «موسسه نشر و تنظیم آثار امام» که عموما در چنین مواردی موضع می‌گیرد، به روزنامه «شرق» گفته بود: از آنجا که موضوع حساس است، باید بررسی دقیقی در تطبیق نوشته و چگونگی واکنش به آن انجام شود، بنابراین فعلا نمی‌تواند اظهارنظری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه کروبی به حسن روحانی و واکنش برخی محافظه‌کاران

درخواست مردی از ژاندارمری ایتالیا: زندگی با همسرم جهنم است مرا زندانی کنید

دختر حاکم دبی سرانجام از امارات خارج شد؛ «حالا آزادانه می‌توانم سفر کنم»