روحانی در اجلاس استانبول: جهان اسلام سزاوار جایگاهی برتر است

روحانی در اجلاس استانبول: جهان اسلام سزاوار جایگاهی برتر است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که به منظور حضور در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، در سخنرانی خود گفت که جهان اسلام سزاوار جایگاهی برتر است.

آقای روحانی گفت: جهان اسلام سزاوار آن نیست كه در موج ناامنی، خشونت و تروریسم سازمان‌یافته درغلطیده و مبتلابه عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی همه‌جانبه شود بلكه سزاوار آن است كه بر جایگاهی برتر بنشیند و این ممكن نیست مگر آنكه با دغدغه بیشتر به وضعیت كنونی و دنیای پیرامونی خویش بیندیشیم.

رئیس جمهوری ایران افزود: اگر كمك‌های مالی و نظامی، به برخی گروه‌های ضد اسلام امكان داد كه نام اسلام را به گروگان بگیرند و چهره اسلام را به جنایت و آدمكشی بیالایند و برای توطئه زشت اسلام هراسی، شاهد و بهانه بسازند، چگونه می‌شود از اسلام دفاع كرد؟ این عمل ماست كه مبنای قضاوت مردم جهان اسلام در مورد اسلامیت رفتار ما قرار می‌گیرد نه ادعاها و القاب و عناوین ما.

آقای روحانی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران با دوری از هرگونه تنش و بی‌ثباتی در منطقه، باسیاست منطقه‌ای و بین‌المللی شفاف خود، همواره در راستای گسترش همبستگی و وحدت امت اسلامی تلاش نموده، تقویت روابط با كشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و بر این اعتقاد راسخ است كه حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسیر دیپلماتیك و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاكرات میسر می‌باشد. به همین دلیل ما علاقه‌مندیم مشكلات احتمالی با دیگر كشورها را از مسیر اخوت اسلامی، حسن هم‌جواری و باور به خیر عمومی امت اسلامی، حل‌وفصل نماییم و آمادگی داریم تا با رایزنی، مشورت و تعامل سازنده، فضای لازم را برای رفع ابهامات و زدودن اختلافات، از طریق گفتگو و مفاهمه فراهم‌سازیم.»

رئیس جمهور ایران پیش از سفر به ترکیه در مورد رفع اختلاف کشورهای اسلامی ابراز امیدواری کرده و گفته بود: امیدواریم نشست استانبول برای رفع اختلافات و تقویت وحدت در دنیای اسلام راهگشا باشد و مشکل افراطی‌گری و تروریسم با همکاری همه کشورها قابل حل و فصل است.

اجلاس دو روزه سران کشورهای اسلامی از امروز ٢٦ فروردین، با سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول آغاز شد. برای این اجلاس شعار «وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح» انتخاب شده و به گفته مقامات سازمان همکاری اسلامی، رفع اختلافات در جهان اسلام و مقابله با افراط گرایی محور اصلی مذاکرات را تشکیل می‌دهد.

سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که وزیر خارجه ایران به پیش‌نویس بیانیه آن اعتراض کرده و برخی مفاد آن را ضد ایرانی خوانده است. در همین راستا امروز حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود گفت: نباید از اجلاس سازمان همكاری اسلامی كه به نام وحدت برگزارشده است هیچگونه پیامی كه به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند، برخیزد و هر حركت تفرقه‌افكنانه‌ای بی‌اعتبار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد