گفتگو با رئیس کمیته اروپایی جلوگیری از شکنجه

گفتگو با رئیس کمیته اروپایی جلوگیری از شکنجه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز برای روشن شدن بهتر وضعیت زندان های اروپا با میکولا یناتووفسکی، رئیس کمیته اروپایی جلوگیری از شکنجه، گفتگویی انجام داده

سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز برای روشن شدن بهتر وضعیت زندان های اروپا با میکولا یناتووفسکی، رئیس کمیته اروپایی جلوگیری از شکنجه، گفتگویی انجام داده است این کمیته کارشناسان مستقل هستند و وظیفه آن سرکشی به بازداشتگاه ها و ارزیابی رفتاری است که با افراد محروم شده از آزادی های فردی می شود.

یورونیوز: در کدام کشور اروپایی با بدترین وضعیت زندان ها روبرو شده اید؟

میکولا یناتوفسکی: «در کشورهای زیادی در سلولها فضای کافی برای زندانیان وجود ندارد گاهی چند نفر باید از یک تخت خواب استفاده کنند. اینها قابل قبول نیست و زنگ خطر را به صدا درآورده است. بعنوان نمونه در زندان بورگاس در بلغارستان، در برخی از بندها برای هر زندانی یک متر مربع فضا وجود دارد.»

یورونیوز: چرا اقدامی صورت نمی گیرد، مثلا تعیین استاندارد برای فضایی که باید هر زندانی تعلق می گیرد؟

میکولا یناتوفسکی: «کمیته ما از زمانی که بوجود آمده یعنی از ۲۵ سال پیش، استانداردهایی در نظر گرفته که دادگاه حقوق بشر اروپا هم آنها را بطور گسترده اجرا می کند. طبق این استاندارها، در سلولهای چند نفره، برای هر زندانی باید چهار متر مربع فضا وجود داشته باشد. این شرایط از نظر رویه قضایی هم الزام آور است. اغلب به مسئولان کشورهایی که درآنها زندانها با ازدحام بیش از حد زندانیان روبرو هستند، می گویم: شما پول زیادی هدر می دهید: به جای اینکه این پول را صرف توسعه و بزرگ کردن زندانها بکنید به زندانیانی که از شرایط بد زندانها به دادگاههای داخلی یا دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت می برند، غرامت می پردازید.»

یورونیوز: اما تعدادی از زندانیانی که غرامت دریافت می کنند در زندان هستند.

میکولا یناتوفسکی: «بله. من زندانیانی را دیده ام که به حبس ابد محکوم بودند و بعد به دادگاه شکایت کرده و غرامت گرفته اند، اما شرایطشان بسختی بهبود پیدا کرده است. فقط پول گرفته اند. این شرایط واقعا مضحک است.»

یورونیوز: آمار خودکشی در زندان های فرانسه در مقایسه با زندانهای اروپا بالاست. به طور میانگین در اروپا به ازای هر ۱۰ هزار زندانی ۷.۶ مورد خودکشی وجود دارد. در فرانسه وضعیت از همه جا بدتر است، علت چیست؟

میکولا یناتوفسکی: «زندانیانی که در معرض خطر خودکشی هستند باید در سلولهای مخصوص نگه داشته شوند. سلولهای ضد خودکشی که امن باشند و در آنها اجسام تیز و برنده وجود نداشته باشد. این یکی از راه حلهاست. کمک پزشکان یعنی حمایت روانی از زندانیانی که مشکلات روحی دارند هم بسیار مهم است.

یورونیوز: در یکی از گزارشها با خانواده زندانی ای صحبت کردیم که در زندان با مصرف بیش از اندازه داروهای روان گردان خودکشی کرده است، درحالیکه این فرد قبلا از این داروها مصرف نمی کرده. به نظرتان آیا در زندانها این قبیل داروها بیش از حد تجویز نمی شود؟

میکولا یناتوفسکی: «در زندان پزشکانی را دیدم که حجم بالایی از این داروها را تجویز می کنند فقط برای اینکه زندانی را آرام کنند، بویژه وقتی تعداد زندانیان بالاست، شرایط بدی دارند. این کار عواقب طولانی و بسیار وخیمی دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار بالای خودکشی زندانیان در فرانسه

شرایط نامناسب زندانهای ایتالیا

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت