گزارش هایی از چگونگی کمک به پناهجویان در کشورهای مختلف

گزارش هایی از چگونگی کمک به پناهجویان در کشورهای مختلف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با بهتر شدن هوا و آغاز فصل بهار، میزان ورود مهاجران به سمت اروپا نیز افزایش یافته است. تنها روز سه شنبه گذشته بیش از ۲ هزار و صد پناهجو در کانال

آگهی

با بهتر شدن هوا و آغاز فصل بهار، میزان ورود مهاجران به سمت اروپا نیز افزایش یافته است. تنها روز سه شنبه گذشته بیش از ۲ هزار و صد پناهجو در کانال سیسیل نجات یافتند، این رقم روز قبل از آن به هزار و ۸۵۰ نفر می رسید.

موج ورود پناهجویان به سمت قاره سبز در حالی ادامه دارد که کشورهای اروپایی هیچگاه تا این اندازه درباره چگونگی مواجهه با پناهجویان چند دسته نبوده اند.
برخی کشورها از جمله اتریش برای مقابله با موج مهاجران به این کشور اقدام به ایجاد ایست های بازرسی جدیدی در مرز خود با ایتالیا کرده است.

شبکه سه ( rai 3) تلویزیون ایتالیا در این باره گزارشی تهیه کرده است.

در مرز «برنرو»، کارگران اتریشی برای افزایش توانایی کنترل مرزی در حال ساخت ایستگاه های بازرسی جدید هستند. آنها می گویند با این اقدام نه تنها می توانند افرادی را که از مرز عبور می کنند کنترل کنند بلکه در روند کاهش سرعت خودروها نیز موثر است.

مقام های اتریش همزمان با ادامه کمپین های انتخاباتی در این کشور می گویند، متوجه هستند که میزان کنترل تا حدی زیادی سختگیرانه است اما این اقدامات لازم و ضروری است.

با وجود اختلاف نظر میان احزاب راست و چپ اتریش همه طرفها بر لزوم افزایش تدابیری برای کنترل ورود مهاجران به این کشور تاکید دارند. با وجود این مناظره های سیاسی بسیاری از مردم اتریش از جمله ساکنان شهر اینسبورگ معتقدند که این اقدامات ضروری نیست.

یکی از ساکنان این شهر می گوید: «ساخت یک ایست مرزی ایده بسیار ناراحت کننده ای است. ما باید به مردمی که نیازمند هستند، کمک کنیم. ما نیاز به یک سیاست واحد در اروپا داریم.» کلاوس که از حامیان دولت اتریش است نیز می گوید: «من کاملا با ایجاد یک دیوار مرزی جدید مخالفم. چه از نظر اقتصادی و چه از نظر حقوق انسانی.»

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار مهاجر در اتریش درخواست پناهندگی داده اند در حالی جمعیت این کشور ۸ و نیم میلیون نفر است.

تقسیم خانه با پناهجویان

شبکه فرانسه زبان سوئیس(RTS) نیز گزارشی از همبستگی و کمک گروهی از مردم ساکن در این کشور با پناهجویان تهیه کرده است.

خانواده دومونت، تقریبا ۲ روز است که خانه خود را با مجید که پناهجو است تقسیم کرده اند. البته این خانواده خوش شانس بوده اند که درخواستشان از سوی دولت محلی پذیرفته شده است این درحالیست که صدها خانواده دیگر با چنین درخواستی همچنان در انتظار تصمیم دولت محلی هستند.

این پروژه ای است که از سوی سازمانهای حمایت از حقوق پناهجویان راه اندازی شد اما پس از آن دولت محلی تصمیم گرفت تا هدایت آن را بر عهده گیرد.

یکی از مسئولان اجرای این پروژه می گوید: «زمانی که این پروژه را اعلام کردیم گمان نمی کردیم که تا این اندازه مورد قبول قرار بگیرد. خانواده های بسیاری برای همراهی در این پروژه ثبت نام کرده اند، اما میزان منابع مالی برای اجرای و پذیرش همه درخواست ها کافی نبود.»

به عنوان مثال در «کانتون وو» در سوئیس، از ۱۵۰ درخواست ارایه شده تنها با ۳۰ درخواست برای پذیرش پناهجویان موافقت شده است. از ۸۰ در خواست در استان ژنو نیز تنها ۱۵ پرونده مورد قبول قرار گرفته است.

روند بررسی پرونده ها بسیار طولانی و البته قوانین تا حد زیادی سختگیرانه است. اگرچه داشتن یک حمام اختصاصی برای خانواده هایی که خانه هایشان را در اختیار پناهجویان می گذارند، ضروری نیست. اما داشتن یک اتاق شخصی برای افراد بزرگسال و یا زوج ها ضروری است و اتاق نیز باید حتما یک پنجره داشته باشد.

تنها افرادی همچون مجید که درخواست پناهندگی خود را ارایه داده شانس زندگی در این شرایط را دارند و می توانند با یک خانواده پذیرنده زندگی کنند و خانواده ها نیز بابت هر اتاقی که در اختیار پناهجویان می گذارند، ماهانه ۶۰۰ فرانک دریافت می کنند.

موزه ای در مسکو برای پناهجویان

شبکه اسپانیایی (TVE) نیز گزارشی درباره چگونه همراهی خانواده های روس با پناهجویان تهیه کرده است.

آگهی

یکی زا راهروهای موزه ای در مرکز شهر مسکو از چند روز پیش به محلی برای اقامت گروهی از پناهجویانی تبدیل شده که وارد این شهر می شوند. برای پناهجویانی که در این محل مستقر هستند، شرایط آموزشی از جمله آموزش زبان و یا موسیقی نیز فراهم است.

گالیندا از داوطلبانی که در این موزه به پناهجویان کمک می کند، می گوید: «بیشترین درخواست ها برای یادگیری زبان روسی است.»

حدود بیست سال است که روند ورود مهاجران به روسیه ادامه دارد. پناهجویانی از کشورهای افغانستان، شمال آفریقا و یا چچن و بخصوص طی سالهای اخیر از سوریه.

کار در سازمان های حمایت از پناهجویان در روسیه تا حد زیادی با ریسک همراه است زیرا این سازمان ها هیچ کمک دولتی و یا حتی محلی دریافت نمی کنند.
این سازمان های خصوصی در لیست نهادهایی قرار دارند که می توانند از دیگر کشورها پول دریافت کنند به همین دلیل دولت روسیه نگران است که آنها نسبت به فعالیت های سیاسی اقدام کنند.

الگا، مسئول یکی از سازمانهای خصوصی می گوید: «هیچ توضیحی در این رابطه از سوی مقام های رسمی ارایه نشده است.»

آگهی

برای اینکه بتوان به کمک و حمایت از کودکان پناهجو ادامه داد و با سازمان های غیر دولتی همکاری کرد، این ارگان ها باید با نامی ثبت شوند که در لیست سازمان های خارجی موجود نباشد.

فرهنگ به جای جنگ

چگونه می توان از استعداد و توانایی پناهجویانی که در اروپا زندگی می کنند بهره گرفت؟ این سوالی است که خبرنگار شبکه آلمانی زبان (SRF1) سوئیس در گزارشی به آن پاسخ می دهد.

آلمان دوره های آموزشی برای پناهجویانی ترتیب داده است که در حال حاضر می توانند به تدریس بپردازند. ایده اجرای این پروژه این است که این افراد بتوانند شغلی در رابطه با مهارت خود پیدا کنند و همچنین به فرزندان پناهجویان نیز در مدارس آموزش دهند. برای مثال در برن آلمان کنسرتی برای همراهی با پناهجویان برگزار شد که تمامی اعضای آن نیز پناهجو بودند.

رعاد نیکلاس، که نوازنده پیانو است و اصالت او به شهر حلب در سوریه باز می گردد. او می گوید: «این بسیار مهم است زیرا نشان دهنده حمایت از آنها است. برادر من هم از کشور گریخته است و این کوچکترین کاری است که به عنوان یک نوازنده موسیقی می توانم در این شرایط انجام دهم.»

آگهی

اعضای این کنسرت از سراسر اروپا هستند و همه آنها پناهجو بوده اند و همه نوازندگان حرفه ای موسیقی هستند. یکی از اعضای این کنسرت می گوید: « ما شاهد جنگ در سوریه هستیم. هر روز در رسانه ها اخبار آن را می بینیم. هر روز گروهی از مردم کشته می شوند. ما می خواهیم بر مسایل دیگر تمرکز کنیم. همچون فرهنگ و موسیقی سوریه.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از پول نقد تا زندان جریمه والدینی که به خاطر رفتن به سفر فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند

هشدار اسرائیل به چهار کشور اروپایی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین: جایزه به تروریسم است

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد