آغاز دور جدید مذاکرات درباره بحران سوریه در ژنو

آغاز دور جدید مذاکرات درباره بحران سوریه در ژنو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در شرایطی که این امید وجود داشت با برقراری آتش بس در سوریه، مقدمات حاکم شدن آرامش بر این کشور فراهم شود، درگیریهای شدیدی از شمال این کشور گزارش می

آگهی

در شرایطی که این امید وجود داشت با برقراری آتش بس در سوریه، مقدمات حاکم شدن آرامش بر این کشور فراهم شود، درگیریهای شدیدی از شمال این کشور گزارش می شود.

نیروهای ارتش سوریه با حمایت جنگنده های روسیه بخشهایی از حلب را بمباران کرده اند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دولت سوریه را به نقض آتش بس متهم کرده است و از روسیه خواسته است که ارتش سوریه را به توقف حملات ترغیب کند.

البته همه گروه ها توافق کرده اند که گروه داعش و جبهه النصرت، شامل این آتش بس نباشند.

دور جدیدی از رایزنیهای سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه در ژنو آغاز شده است.

اسد الزعبی، رهبر یکی از گروه های مخالف دولت سوریه می گوید: «پیغامی که دولت سوریه ارسال می کند این است که به دنبال راه حل سیاسی نیست و خواهان راه حل نظامی است که تمام کشور را نابود می کند.»

دولت سوریه بار دیگر تاکید کرده است که آینده بشار اسد غیرقابل مذاکره است.

بشار جعفری، نماینده هیات نماینده دولت سوریه می گوید: «نماینده ویژه سازمان ملل متحد و هیات همراه او از فرصت تعطیلات آخر هفته استفاده می کند و مدارک ما را کاملا بادقت بررسی می کند. آنها این مدارک را به گروه های دیگر می دهند و در نهایت روز دوشنبه با اصلاحات مورد نظر خود به سراغ ما می آیند.»

با تلاشهای صورت گرفته توسط گروه ها و کشورهای مختلف و در راس آنها استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه، نیروهای دولتی و مخالفان با برقراری آتش بس موافقت کرده بودند.

یکی از اعضای گروه های کرد مخالف دولت می گوید: «خواسته کردها روشن است ما به دنبال برقراری یک دولت فدرال هستیم. چون این تنها راه حل بحران سوریه است.»

نمایندگان گروه های مخالف دولت گفته اند که حاضرند با افرادی از دولت که در کشتار مشارکت نداشتند مذاکره کنند اما با خود بشار اسد وارد مذاکره نمی شوند.

در جریان جنگ داخلی سوریه در طول پنج سال گذشته، بیش از دویست و پنجاه هزار نفر کشته شده اند و حدود یازده میلیون نفر آواره شده اند که بسیاری از آنها به خارج سوریه فرار کرده اند.

گزارشگر یورونیوز از ژنو می گوید: «آینده بشار اسد محور اصلی مذاکرات همه طرفها در ژنو است. مخالفان می خواهند که او کنار برود اما هیات نماینده دولت سوریه، این مساله را خط قرمز خود می داند. آنها می گویند فقط یک انتخابات می تواند درباره این مساله تعیین تکلیف کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد: «تروریست ها هویت ملی را هدف گرفته اند»

انتقادها به دولت بشار اسد در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد