مجلس نمایندگان برزیل رسما خواستار استیضاح رئیس جمهوری شد

مجلس نمایندگان برزیل رسما خواستار استیضاح رئیس جمهوری شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان برزیل با رای موافق خود خواستار استیضاح رئیس جمهوری این کشور دیلما روسف شدند. مجلس نمایندگان برزیل طرح استیضاح دیلما

آگهی

اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان برزیل با رای موافق خود خواستار استیضاح رئیس جمهوری این کشور دیلما روسف شدند.

مجلس نمایندگان برزیل طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهوری این کشور را با ۳۶۷ رای موافق تصویب کرد. از مجموع ۵۱۳ نماینده مجلس نمایندگان مخالفان دولت نیاز به ۳۴۲ رای داشتند تا طرح استیضاح رای بیاورد و به سنا برود.

یکی از مهمترین بازیگران ارائه طرح استیضاح، ادواردو کونیا رئیس مجلس نمایندگان برزیل است. حامیان دولت می گویند تلاش او برای استیضاح نه برای کشف حقیقت بلکه برای کسب قدرت است.

یکی از نمایندگان حامی دولت پیش از اعلام رای مثبت یا منفی خود به استیضاح گفت: «ادواردو کونیا شما یک گانگستر هستید تنها بوی شیطان است که شما را اینجا نگاه داشته است. امروز رای من نه است و می دانم که رای آسانی را انتخاب نکرده ام.»

یک نماینده موافق به استیضاح هم گفت: «مردم عزیز به استیضاح رای دادند ما هم رای می دهیم و تمام کسانی که موافقید دستهایتان را بالا بگیرید.»

با رای موافق مجلس نمایندگان رسما مجوز استیضاح صادر شد و یک ماه دیگر در سنای برزیل مطرح می شود. در صورت رای موافق سنا رییس جمهوری باید شش ماه از قدرت کناره گیری کند تا در سنا به سوالات سناتورها پاسخگو باشد.

ویلسون ریبیرو، از وکلای دولت برزیل دراین باره می گوید: «تغییرات مهمی روی خواهد داد. میشل تمر معاون رییس جمهوری برای گرفتن موافقت با استیضاح ناگزیر شد با احزاب مختلف سیاسی کنار بیاید. بدین ترتیب، با اکثریت جدیدی در دولت مواجه خواهیم شد و بسیاری از وزیران پستهایشان را از دست خواهند داد.»

مسئول دفتر ریاست جمهوری برزیل در اولین واکنش اعلام کرده است که طرح استیضاح دولت در سنا رای نمی آورد.

همزمان با رای گیری در مجلس نمایندگان، طرفداران و مخالفان خانم روسف در برازیلیا، پایتخت، و چند شهر دیگر راهپیمایی کردند.

دیلما روسف، ۶۸ ساله، متهم است تلاش کرده است کسری بودجه فزاینده دولت را پنهان و عملکرد دولتش را مثبت جلوه دهد. وی همچنین متهم است که در جریان برگزاری بازیهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ حامی اصلی بخشودگی مالیایی فیفا بوده است و از رسیدگی قضایی به پرونده بخشودگی مالیاتی جلوگیری کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای نمایندگان به برکناری دیلما روسف و پایکوبی مردم برزیل

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد

ماجرای بولسونارو و جواهرات اهدایی عربستان؛ رئیس جمهور پیشین برزیل هرگونه اقدام «غیرقانونی»را منکر شد