بررسی تبعات شکست در نشست دوحه

بررسی تبعات شکست در نشست دوحه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیرعضو این سازمان روز یکشنبه در دوحه برای ثابت نگه داشتن سطح تولید با یکدیگر به توافق نرسیدند. تبعات شکست در این مذاکرات

آگهی

تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیرعضو این سازمان روز یکشنبه در دوحه برای ثابت نگه داشتن سطح تولید با یکدیگر به توافق نرسیدند. تبعات شکست در این مذاکرات چیست؟

دراینباره یورونیوز با اسپنسر ولش، مدیر شرکت «آی اچ اس انرژی» گفتگو کرده است.

یورونیوز: چرا مذاکرات شکست خورد؟ با غیبت ایران در این نشست آیا توافقی قابل تصور بود؟

اسپنسر ولش: «مطمئنا بدون ایران رسیدن به یک توافق بسیار سخت است. تا دقیقه آخر نمی دانستیم آیا ایران در نشست شرکت خواهد کرد یا خیر. اما پیش از نشست، عربستان سعودی اعلام کرده بود اگر ایران در برنامه تثبیت سطح تولید شرکت نکند این کشور نیز این اقدام را نخواهد کرد. ایران با ثابت نگه داشتن سطح تولید خود مخالف است. این کشور سعی دارد سهم خود از بازار نفت را باردیگر بازیابد.»

یورونیوز: بازارها به این تحول واکنش منفی نشان دادند. در میان مدت این شکست چه تاثیری روی قیمت نفت خام خواهد داشت؟

اسپنسر ولش: «امروز در واکنش به نشست دوحه، هر بشکه نفت خام با حدود دو دلار افت قیمت مواجه شد. احتمالا قیمتها مستعد افت بیشتر بودند اما ایجاد مشکل در روند تولیدات نفت کویت مانع سقوط بیشتر شد. تا دو ماه آینده یعنی تا شش ماهه دوم سال با گرایش کاهش قیمت در بازار روبرو خواهیم بود تا جایی که بازار خود بتواند بصورت طبیعی به تعادلی بین عرضه و تقاضا دست یابد.»

یورونیوز: چه انتظاری از نشست اوپک در ماه ژوئن می رود؟ این سازمان سطح تولید خود را ثابت نگه خواهد داشت؟ یا حتی کاهش خواهد داد؟

اسپنسر ولش: «موضوعی که نشست دیروز نشان داد این بود که تا وقتی ایران به سطح تولید پیش از اجرای تحریمهای بین المللی نرسد یعنی حدود ۴ میلیون بشکه در روز، این کشور سطح تولید خود را ثابت نگه نخواهد داشت و هیچ توافقی در این زمینه بدست نخواهد آمد. این موضوع می تواند زمان زیادی ببرد. احتمال کمی وجود دارد که در نشست ماه ژوئن اوپک، توافقی در این زمینه بدست آید زیرا ایران در آن زمان نیز در حال بدست آوردن سهم خود از بازار است. عربستان سعودی هم بدون ایران برای توافق در این زمنیه تردید خواهد داشت. ایران برای رسیدن به سطح تولید مناسب خود زمان نیاز دارد و همان قدر هم زمان نیاز دارد تا برای امضای توافقی اقدام کند. تا آن زمان بخت زیادی وجود دارد تا خود بازار به تعادلی بین عرضه و تقاضا برسد.»

یورونیوز: این تعادل چه زمانی بدست خواهد آمد؟

اسپنسر ولش: «در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۶میلادی. در حال حاضر با افزایش عرضه در بازار روبرو هستیم اما تولیدات کاهش می یابند، بویژه در آمریکا. تولیدات این کشور سال گذشته به اوج خود رسید اما اکنون با توجه به تاثیر سقوط قیمت نفت، تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. تقاضا نیز افزایش می یابد. بنابراین عرضه پایین می آید و سطح تقاضا بالا می رود. بازار به سمت یک تعادل جدید حرکت خواهد کرد و ما پیش بینی می کنیم که این تعادل بازار در شش ماهه دوم سال جاری میلادی باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟