طرح پژوهشی در اروپا، کاربرد پلاسما در تشخیص بیماری ها

طرح پژوهشی در اروپا، کاربرد پلاسما در تشخیص بیماری ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مواد اطراف ما یا گاز هستند، یا مایع و یا جامد. اما حالت چهارمی از ماده وجود دارد که پلاسما نامیده می شود و ویژگی های جالبی دارد. آیا می توان از این

مواد اطراف ما یا گاز هستند، یا مایع و یا جامد. اما حالت چهارمی از ماده وجود دارد که پلاسما نامیده می شود و ویژگی های جالبی دارد. آیا می توان از این خواص برای درمان بیماری استفاده کرد؟

دانشمندان طرح تحقیقاتی در اروپاموسوم به «آی پی فور پلاسما» از پلاسما برای تغییر خواص فیزیکی سطوح مختلف استفاده می کنند. بعنوان مثال برخی از پلاستیکها بطور معمول مایع را جذب نمی کنند. از این پلاستیکها نمی توان در آزمایشگاه تشخیص طبی استفاده نکرد. این مواد پس از تماس با پلاسما خواص جدیدی خواهند داشت که در آنالیزهای پزشکی به کار می آید.

وقتی سطحی با پلاسما تماس پیدا کند، چه تغییری در آن ایجاد می شود؟ جوشن بوریس، متخصص علم مواد از موسسه فرانهوفر که با این طرح همکاری می کند، می گوید: «پلاسما حاوی ذرات باردار مثل الکترون و یون و رادیکالهای آزاد است که وقتی با سطحی تماس پیدا میکنند خواص شیمیایی و فیزیکی آن سطح را تغییر می دهند.»

یکی از اهداف این طرح پژوهشی این است که این ویژگی پلاسما در صنعت به کار برده شود. پلاسما می تواند جایگزین مناسبی برای روشهای تولید فعلی باشد که در آن از حلالها و مواد شیمیایی دیگر بسیار استفاده می شود.

آنیکا هرمان، متخصص زیست مهندسی می گوید: «پلاسما در صنایع مختلفی کاربرد دارد : از صنعت خودورسازی گرفته تا مهندسی پزشکی. می توان از آن در بسته بندی های پزشکی، پانسمان، و حتی تشخیص بیماریهای سل و ایدز استفاده کرد.»

در این روش دو راه باریک از مواد شیمیایی روی صفحه ای از پلاسما کشیده می شود. این خطوط باریک در اثر تماس با برخی پادتنها تغییر رنگ می دهد. این کار بخشی از آزمایشهایی است که برای تشخیص بیماری سل و ایدز انجام می شود.

ماهیور سینگ، استاد ژنتیک و زیست فناوری از دانشگاه صنعتی براونشوایگ در آلمان می گوید: «از یک فیلم ساده استفاده می کنیم که با پلاسما پوشش داده شده است. آن را داخل این جعبه می گذاریم. به این ترتیب دیگر به هیچ ماده یا میکروسیال دیگری نیاز نداریم. یک قطره از سرم خون، یا خون یا ادرار را برای آزمایش می گیریم. قطره دیگر از آن را می گیریم و ۱۰ دقیقه صبر می کنیم. و بعد می توان نتیجه مثبت یا منفی آزمایش را ببینید. موادی که استفاده می شود کم هزینه تر است و هزینه سوار کردن دستگاه هم کمتر است. مهمترین مزیت این روش حساسیت بالای آن است. در نتیجه، آزمایش دقیقتر است.»

نمونه اولیه این دستگاه در بلژیک نشان می دهد که چگونه می توان پلاسما را در تولیدات صنعتی به کار برد. این دستگاه بافتی را که مولکولهایش به آب جذب شده و یا تمایل به حل شدن در آن دارند تبدیل به ماده ای می کند که مولکولهای آن از مایع دوری می کنند و به اصطلاح آب گریز یا هیدورفوب هستند. این خاصیت برای تولید پانسمان یا دیگر محصولات پزشکی بسیار مفید است.

برت ورهیده، متخصص فناوری پلاسما که با این طرح پژوهشی اروپایی همکاری می کند می گوید: «در این فناوری ما در مقیاس نانومتر کار می کنیم. پوششهایی از پلاسما به ابعاد نانومتری تولید می کنیم. در حالیکه پوششهایی شیمیایی مرطوب عمدتا در مقیاس میکرون ساخته، و مواد شیمیایی بیشتری هم در آنها به کار برده می شود.»

حلالهایی که خطرات کمتری داشته باشد هم ارزان تر هستند و هم باعث آلودگی محیط زیست نمی شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند روی آب بنویسند

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی