حسن روحانی در دفاع از برجام: ویرانی که رخ می دهد، بازسازی زمان می برد

حسن روحانی در دفاع از برجام: ویرانی که رخ می دهد، بازسازی زمان می برد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۳۱ فروردین ماه در سفر خود به استان سمنان به دفاع از توافق هسته ای، برجام، پرداخت و گفت: «به آن‌ها که می‌گویند برجام برای ما چه کرده است، باید بگویم برجام افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است.»

طی هفته های گذشته و پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی از محسوس نبودن نتایج عملی برجام و بی اثر بودن رفت و آمد نمایندگان دولت ها و شرکت های غربی به ایران انتقاد کرد، موج تازه ای از انتقاد علیه برجام و سیاست های دولت روحانی از سوی اصولگرایان تندرو و برخی فرماندهان سپاه براه افتاد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنان امروز خود و در پاسخی غیر مستقیم به منتقدان برجام گفت: «سه ماه از برجام گذشته و برخی فکر می‌کنند ۳۰سال گذشته است، اما می‌بینیم در همین مدت ۳ماه گشایش‌های عظیمی برای کشور ایجاد شده است.» او همچنین در پاسخ به آنها که مذاکره با شرکت های خارجی را بی حاصل نامیده اند افزود: «مگر کمپانی‌های بزرگ دنیا بیکارند که اینقدر در ایران مذاکره کنند؟ طبیعی است وقت شرکت‌های بزرگ جهانی برای آنها قیمت دارد. چرا نمی‌خواهیم واقعیت را بپذیریم؟»

برخی محافل منتقد برجام و سیاست های اقتصادی دولت روحانی، به اظهارات اخیر ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در حاشیه اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مورد تداوم مشکلات بانکی کشور پس از برجام استناد کرده بودند. آقای سیف در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفته بود که ایران تقریبا هیچ سودی از توافق هسته‌ای نبرده است.

اما حسن روحانی به زمان بر بودن برخی دست آوردهای برجام اشاره کرد و گفت: «امروز روابط بانکی با بانک‌های جهان یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. هر کشوری می‌رویم، اولین قرارداد ما ارتقای روابط بانکی با دیگر کشور‌هاست. با هر مقام خارجی آمد، اولین قرار داد ما بانکی بود، یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد بازسازی زمان می‌برد.»

خود آقای سیف نیز در توضیح دست آوردهای برجام در امور بانکی، روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «بانك مركزی و نظام بانكی از زمان اجرایی شدن برجام اقدام برای رفع موانع موجود را شروع كرده‌اند. به همین جهت شاهدیم كه با گذشت زمان، به مرور روابط بانكی در حال گسترش است. در ارتباط با تسریع بازگشت كامل ایران به بازار مالی دنیا، آنچنان كه در برجام تعهد شده است، طرف آمریكایی می تواند نقش جدی تر و ملموس تری را ایفاء كند. البته اقداماتی را شروع كرده اند اما به نظر ما به هیچ وجه كافی نیست. آمریكا باید برای رفع ابهامات بانكها برای كار با ایران، احساس مسئولیت بیشتری كند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود