دادگاه‌های آمریکا می‌توانند از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران غرامت بپردازند

دادگاه‌های آمریکا می‌توانند از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران غرامت بپردازند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اول اردیبهشت با رد دادخواست استیناف بانک مرکزی ایران، پرداخت دو میلیارد دلار از محل دارایی‌هایی بلوکه شده ایران به بازماندگان قربانیان انفجار مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت و دیگر حملات منتسب به ایران را قانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۷ ایران را به پرداخت دو میلیارد و شصت و پنج میلیون دلار به بازماندگان قربانیان انفجار بیروت در سال۱۹۸۳ محکوم کرد. کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ با تصویب یک قانون، امکان پرداخت این غرامت از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران را مجاز اعلام کرده بود. متعاقبا و در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی ایران با این استدلال که تصمیم کنگره ناقض اصل تفکیک قوا است، خواستار رد این مصوبه از سوی دیوان عالی قانون اساسی ایالات متحده آمریکا شد. اما عالی‌ترین مرجع قضایی آمریکا روز چهارشنبه با ۶ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف، این اعتراض را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه گروهی از شرکت‌های واسطه اروپایی از جمله گروه تجاری کلیرستریم لوکزامبورگ را از جمله نهادهایی معرفی کرده است که اموالشان در آمریکا به دلیل مشارکت با ایران از سال۲۰۰۸ به بعد بلوکه شده بود.

Big victory 4 #Iran terror victims. Glad #SCOTUS upheld my bill + Cong authority. Long overdue justice but more 2 do https://t.co/OpyjloLwcX

— Ileana Ros-Lehtinen (@RosLehtinen) April 20, 2016

بیش از هزار نفر از بازماندگان و خانواده‌های قربانیان انفجار مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت در سال‌های گذشته از دادگاه‌های آمریکا، حکم غرامت گرفته‌اند.

دیوان عالی آمریکا در زمانی این رای را صادر کرده است که انتقادها در ایران از عدم دسترسی این کشور به اموال بلوکه شده در زمان تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای، بالا گرفته است. جان کری وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش در نشست گروه موسوم به Jstreet اعلام کرد ایران تاکنون تنها به سه میلیارد دلار از اموال مسدود شده‌اش دست یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد