شاهد سانحه اتمی چرنوبیل از روز حادثه می گوید

شاهد سانحه اتمی چرنوبیل از روز حادثه می گوید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الکساندر داویدوویچ هلرمان از شاهدان فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل، اکنون در هشتاد سالگی در کی یف، پایتخت اوکراین زندگی می کند. وی کارش را در این نیروگاه

آگهی

الکساندر داویدوویچ هلرمان از شاهدان فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل، اکنون در هشتاد سالگی در کی یف، پایتخت اوکراین زندگی می کند.

وی کارش را در این نیروگاه اتمی از سال ۱۹۷۶ میلادی یعنی زمانی که نخستین رآکتور آن فعال شد، آغاز کرد. الکساندر یکی از نخستین کسانی است شاهد انفجار واحد چهارم این نیروگاه بوده و پس از وقوع حادثه نیز تا شش ماه در چرنوبیل می ماند.

الکساندر از روز حادثه چنین می گوید: «من خانه ای در پریپیات داشتم و همه چیز را به وضوح دیدم. من به ایستگاه رفتم و به سمت واحد چهارم حرکت کردم. من فروریختن دیوار را دیدم. پمپ های آب به زمین افتادند. من رئیس ایستگاه را از همه این موضوع ها آگاه کردم. او هم مسکو را مطلع کرد.» و می افزاید: «همان طور که در ایستگاه حرکت می کردیم، یک پرتو بزرگ صورتی رنگ را دیدیم. رئیس ایستگاه به من نگاهی کرد و تنها سه کلمه گفت: این زندان است. هنوز این کلمات را به یاد می آورم.»

پریپیات که خانه الکساندر در آن واقع بود، اکنون به شهرک متروکه ای بدل شده است. او درباره امکانات این نیروگاه و دلیل وقوع این حادثه که «انجام آزمایش» عنوان شده می گوید: «آنها نباید این آزمایش را انجام می دادند. می دانم. هیچ دستور العملی برای کارکنان در نظر گرفته نشده بود که در چنین موارد فوری چه کاری باید انجام دهند. همزمان واحدهای دیگر نیروگاه اتمی این دستورالعمل را داشتند.»

کمیته حقیقت یاب الکساندر را در این حادثه مسوول دانست و از کار برکنار شد. او همچنین از حزب کمونیست نیز اخراج شد اما پس از چندی کارش را از سرگرفت. از آن پس الکساندر سه بار دچار حمله قلبی شد که یکبار در زمان حضور در نیروگاه چرنوبیل بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم