برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه چرنوبیل در کی یف و مسکو

برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه چرنوبیل در کی یف و مسکو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم و رهبران سیاسی اوکراین روز سه شنبه طی مراسمی در کی یف به قربانیان فاجعه چرنوبیل ادای احترام کردند. سی سال از وقوع این فاجعه اتمی که بدترین فاجعه

آگهی

مردم و رهبران سیاسی اوکراین روز سه شنبه طی مراسمی در کی یف به قربانیان فاجعه چرنوبیل ادای احترام کردند.

سی سال از وقوع این فاجعه اتمی که بدترین فاجعه هسته ای جهان نامیده شده، می گذرد. روز ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶ میلادی در ساعت ۱و۲۳ دقیقه بامداد راکتور شمارۀ ۴ نیروگاه هسته ای که در حومه شهر چرنوبیل اوکراین قرار داشت، در جریان انجام یک تست منفجر شد و پس از آن طی چهار سال ابرهای آلوده به مواد رادیو اکتیو به تدریج تا سه چهارم اروپا را آلوده کردند.

۳۱ تن از کارکنان و آتش نشانان بلافاصله پس از وقوع حادثه درگذشتند و بیش از نیم میلیون نفر از افرادی که اصطلاحا تمیز کننده سایت نامیده می شدند، از سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق به کار گمارده شدند تا به پاکسازی چرنوبیل و مناطق آلوده اطراف آن بپردازند. آنها برای انجام این کار، در معرض تابش بالای رادیو اکتیو قرار گرفته بودند.

شماری از این افراد که شانس ادامه زندگی داشتند، سی سال بعد، از سوی پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین تقدیر شدند.

آقای پوروشنکو در مراسم روز سه شنبه گفت: «پزشکان و آمار نمی توانند شمار دقیق قربانیان را بگویند. اما ضررهای مستقیم یا غیرمستقیم آن بر زندگی انسان، شمار افرادی که درگذشتند یا بیمار و از کار افتاده شدند به صدها هزار نفر می رسد.»

پس از وقوع این فاجعه، اتحاد جماهیر شوروی سابق به شدت از انتشار هر گونه اطلاعاتی درباره حادثه چرنوبیل و ابعاد آن جلوگیری کرد و از پذیرفتن کمکهای بین المللی نیز برای انجام عملیات پاکسازی سر باز زد.

بوروکراسی کُند و پیچیده شوروی سابق و سطح بالای پنهانکاری باعث شد سرانجام ۳۶ ساعت پس از وقوع حادثه دستور تخلیه منطقه صادر شود، امری که خود بر ابعاد منفی این فاجعه بیش از گذشته افزود.

روز سه شنبه ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، همزمان با اوکراین در مسکو نیز مراسمی به یاد قربانیان برگزار شد.

اسقف کیریل، اسقف کلیسای ارتدکس روسیه در این مراسم گفت: «در جریان جنگ، مردم از کشورشان دفاع می کنند و به زندگی خودشان فکر نمی کنند. قهرمانان چرنوبیل نیز به همین شیوه عمل کردند و به سلامتی و زندگیشان فکر نکرده و به ملاقات مرگ رفتند.»

به گفته میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق، حادثه چرنوبیل یکی از میخ های اصلی را به تابوت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی کوبید و درنهایت در سال ۱۹۹۱ منجر به فروپاشی آن شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت خبرنگاران یورونیوز از فاجعه چرنوبیل به بهانه پخش سریال اچ‌بی‌او

تاثیر حادثه چرنوبیل بر روی سلامت مردم چه بود؟

شاهد سانحه اتمی چرنوبیل از روز حادثه می گوید