خرید و فروش روانگردانهای قانونی و مهلک در اروپا

خرید و فروش روانگردانهای قانونی و مهلک در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کی دو بلک ادیشن، فیوری اکتسریم، پینک پنتر، هپی جوکر بلوبری، ام اکس ای، اینها اسم مواد مخدر قانونی هستند. ما نمی دانیم چه ترکیبی دارند. بعلاوه روی

کی دو بلک ادیشن، فیوری اکتسریم، پینک پنتر، هپی جوکر بلوبری، ام اکس ای، اینها اسم مواد مخدر قانونی هستند. ما نمی دانیم چه ترکیبی دارند. بعلاوه روی آنها نوشته شده “برای مصرف انسان نیست.”

یک سال پیش جسد بی جان آدام اوونز، پسر ادل بیرون خانه اش در بلفاست پیدا شد. او داروهای مخدری مصرف کرده بود که به آنها مواد جدید روانگردان می گویند. ادل می گوید پسرش به راحتی این مواد مخدر را تهیه می کرد چون فروش آن در تمام ایرلند شمالی و در واقع در تمام بریتانیا هنوز قانونی است. اینها را اغلب در مغازه های مخصوص فروش لوازم استفاده از مواد مخدر (دود و دم) می توان تهیه کرد، اما بیشتر خریدها از طریق اینترنت انجام می شود.

درسال گذشته میلادی ۱۱۵ نفر در بریتانیا در اثر مصرف مواد مخدر مجاز جان خود را از دست دادند. زنگهای خطر به صدا درآمده است

این گونه مواد مخدر، مواد شیمیایی هستند که اثراتی شبیه به اثر کوکایین، هروئین، اکستاسی و حشیش دارند. مواد مخدر قانونی ترکیب شیمیایی شان به مراتب خطرناک تر از مواد مخدر سنتی است و به رغم قانونی بودن، کشنده هستند.

سرازیر شدن مواد مخدر قانونی به بازارهای سراسر اروپا باعث نگرانی مسئولان مبارزه با مواد مخدر در اروپا شده است.

استیون بل به همراه گروهی از شیمیدانهای دانشگاه کویین در بلفاست می خواهند بفهمند ترکیب شیمیایی این مواد روانگردان مجاز چیست. وی می گوید: «روشی که ما برای شناسایی مواد روان گردان به کار گرفته ایم، شناسایی آنها بر اساس نحوه ارتعاش آن است. لرزش مواد شیمیایی مختلف با هم فرق می کند و نحوه لرزش آنها مثل اثر انگشت شیمیایی آنهاست. با این روش به سرعت مواد شیمیایی را که قبلا ندیده بودیم تشخیص می دهیم. مواد جدیدی که به بازار می آید می تواند خطرناک باشند. نامی که برای این مواد انتخاب کردند کاملا نادرست است. اولا به این دلیل که خیلی از موادی که در ترکیب آنها به کار رفته، قانونی نیست. در ترکیبات چیزهایی که توقیف می شود مواد ممنوع و غیر قانونی وجود دارد بنابراین اینها را نباید مواد مخدر قانونی اسم گذاشت. این مواد قبلا روی کسی آزمایش نشده است در واقع دادن این مواد به جوانان به امید این که بی ضرر هست مثل این است که بخواهیم آن را روی جوانان آزمایش کنیم.»

چگونه می توان انجام این آزمایش را متوقف کرد؟

قانون ممنوعییت کلیه مواد مخدر مجاز در بریتانیا تصویب شده و قرار است از ماه مه به اجرا درآید. طبق این قانون مجازات فروش کلیه مواد نشئه آور شیمیایی هفت سال زندان است

این قانون شش سال پیش در ایرلند تصویب شد. اما اجرای آن با جنجال همراه بود.

مارتین مک کیو پیش از این معتاد بوده و حشیش، هروئین، کوکایین و اکستازی مصرف می کرده است. اما هیچ کدام از اینها او را برای تجربه بعدیش آماده نکرده بود. او می گوید: «وقتی مغازه های مرکز شهر شروع به فروش این مواد مخدر قانونی کردند مصرف این مواد را شروع کردم. اما بعد از بسته شدن مغازه ها هم می شد این مواد را از طرق دیگر تهیه کرد: در خیابان یا روی اینترنت. در بریتانیا می توان بصورت آنلاین آن را سفارش داد.»

او درباره اثری که مصرف این مواد روی او داشته می گوید: «عارضه ای که برای من پیدا شد حالت مالیخولیایی شدید بود. حس می کردید پوستتان روی تنتان راه افتاده است و بین ۳۶ تا ۷۲ ساعت نشئه می ماندید. داروهایی که قرار است شما را از نشئگی بیرون بیاورند اثر نداشتند.»

تیم بینگهام در باره تأثیر ممنوعیت مواد روان گردان بر مصرف مواد مخدر در ایرلند تحقیق کرده است. او می گوید این ممنوعیت باعث توقف فروش این مواد و بسته شدن مغازه ها شده است اما هنوز فروشنده و خریدار یکدیگر را از طریق اینترنت پیدا می کنند. اومی گوید: «اینجا ماده مخدر مجاز به اسم کی دو فروخته می شود. قیمتش ۷.۹۵ پوند است. انواع مختلف دارد یکی یک گرمی، دیگر سه گرمی و شش گرمی هم هست. الان ما سفارش دو بسته دادیم و نیازی هم به ثبت نام یا چیز دیگری نیست. می توانید به شکل ناشناس سفارش دهید و روز بعد در خانه تان دریافت کنید. علت اینکه می توانید اینها را از طریق اینترنت بخرید این است که فروشندها در ایرلند نیستند. آنها جایی هستند که فروش این مواد غیرقانونی نیست. می دانیم که هنوز این مواد فروخته می شوند چون از بررسی کلی ما معلوم شد که ۱۹ درصد دانشجویان (دانش آموزان) این مواد را یا خودشان یا از طریق دوستانشان خریده اند.»

مواد مخدر مجاز ارزان و قانونی هستند و در بسته بندی های زیبا به فروش می رسند. در مرز ایرلند شمالی، ماری جوانای مصنوعی گزینه اول نوجوانی که بعضیها فقط ۱۳ سال سن دارند.

پَکی کلی در مرکز امداد خانواده ها در شهر مرزی موناگان کار می کند. سال گذشته دو نفر در این شهر در اثر مصرفمواد مخدر قانونی جان دادند. وی می گوید که ممنوعیت این مواد، ورودشان به بازار را کم نکرده است. وی می افزاید: «تعدادی از این بسته بندی ها را جمع کرده ایم. انواع و اقسام دارند. درباره یکی از اینها معتادان هروئین به ما گفته اند که ترجیح می دهند هروئین مصرف کنند تا این ماده را. با وجود موارد زیاد توقیف این مواد در ایرلند تا کنون هیچ کسی به دادگاه نرفته است. قوانینی که فعلا در ایرلند وجود دارد، بی فایده است.»

در بریتانیا پس از اجرای قانون ممنوعیت کلیه مواد مخدر مجاز، تمام فروشگاههای این مواد بسته خواهد شد. اما منتقدان می گویند که این راه حل مشکل نیست. چون هر سال در اروپا سروکله صد نوع ماده جدید ظاهر می شود که از نظر قانون مخفی است.

«وقتی برای آزمایش هروئین به درمانگاه رفتم تا متادون دریافت کنم آزمون من برای آمفتامین و کوکایین نتیجه مثبت می داد در حالی که هیچ کدام از اینها را مصرف نکرده بودم. فقط همان مواد مخدر قانونی را مصرف می کردم. اما کمی بعد، دیگر آزمون ها چیزی را برای نشئه جات قانونی نشان نمی داد و گفته شد که این مواد جدید در خون و ادرار اثر نمی گذارد. وقتی مردم دچار آثار جانبی این دارو می شوند و با آمبولانس به بیمارستان برده می شوند اقدام معمول برای مصرف بیش از حد داروهای مخدر انجام نمی گیرد چون در آزمونها هیچ چیزی دیده نمی شود.»

ادل والاس می گوید: «چطور به چیزی که این قدر مهلک و سمی و عامل مرگ جوانهاست می گویند قانونی؟ این مواد بزرگسالان را نیز می کشد چون مصرف این داروها طبقه و مرز نمی شناسد. اما جوانها به خصوص آسیب پذیر هستند، چون این مواد اسم شان نشئه آور قانونی است و فکر می کنند پس نباید ضرر داشته باشند و گمراه می شوند و این مطلقا نفرت آور است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیایی متهم به جور کردن بساط نشئگی مقامات رومانی با خطر حبس روبرو شد

ماده مخدر شیشه؛ طاعونی برای اروپا

آیا ممنوعیت روانگردانهای جدید در اروپا تأثیری بر مصرف کنندگان خواهد داشت؟