روحانی در نمایشگاه کتاب: باید به مولفان امنیت و به ناشران فضای رقابت آزاد داد

روحانی در نمایشگاه کتاب: باید به مولفان امنیت و به ناشران فضای رقابت آزاد داد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گشایش یافت. پیش از این از سال ۱۳۸۶ این نمایشگاه به مدت ۹ سال در محل مصلای آیت الله خمینی برگزار می شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که در مراسم گشایش این نمایشگاه شرکت کرد طی سخنانی گفت: «امروز زمانی است كه باید به مولفان خود امنیت و آزادی و به ناشران فضای رقابت آزاد و شفاف ، بدون رانت بدهیم.»

رئیس جمهور که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست به مسئله سانسور و نظارت دولت بر انتشار کتاب که یکی از مشکلات دائمی نویسندگان و ناشران بوده است اشاره و تاکید کرد که «دولت برنامه ریز وسیاست گذار است و البته نظارت هم باید داشته باشد، اما همین نظارت هم باید از طریق مردم باشد. باید كاری كنیم كه كتاب واقعا تراوش ذهن و اندیشه و تجربه یك اندیشمند باشد ، نه این كه هرگاه خواست قلم به كاغذ ببرد ذهنش متوجه صد جای نظارتی بشود.»

آقای روحانی اضافه کرد: «امروز نویسندگان خلاق و واقعی آثار از ما پول نمی‌خواهند. آنها از ما آزادی و امنیت می‌خواهند و ما باید امنیت و آزادی آنها را تضمین کنیم. نقادی یک نعمت است و نقاد را نباید به زندان انداخت. البته کسی نباید در پوشش نقادی توهین کند اما کسی که نقد می‌کند؛ نباید کتاب و اثرش در پیچ و خم کارهای اداری گرفتار شود. من بارها به وزیر فرهنگ گفته‌ام که کارها را به دست صاحبنظران، انجمن‌های نشر و نویسندگان واگذار کند و به نهادهای مدنی اهمیت بدهیم و نباید به گونه‌ای باشد که یک کارمند یا دانشجو یک کتاب را ممیزی کند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران گفته است که امسال در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۴۶ موضوع از کشورهای لاتین ۱۲۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه عرضه خواهند کرد. همچنین ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش عربی عرضه می‌شود. او به مهمان ویژه بودن کشور روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: به این منظور تعداد قابل توجهی از نویسندگان و مسئولان فرهنگی روسیه به نمایشگاه کتاب خواهند آمد. همچنین برخی از مسئولان فرهنگی کشور ایتالیا که سال آینده مهمان ویژه نمایشگاه هستند در نمایشگاه حضور خواهند یافت.

رئیس جمهور ایران در مراسم گشایش نمایشگاه تاکید کرد که فضای پسابرجام با کتاب و فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می رسد. او در مورد اهمیت فرهنگی شهرهای شناخته شده در جهان گفت: «امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد كه مركز فرهنگی برای آن شهر، ملت و منطقه و گاهی جهان است. شهر با فرهنگ شناخته می شود، با نمایش فیلم های مختلف، جایزه دادن به فیلم های برتر، با روی صحنه آمدن تائتر، با اجرای موسیقی، با نمایشگاه های مهم نقاشی و عكاسی و دهها هنر دیگر می توان شهر را شناساند.»

سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از این گفته بود که با توجه به تفاهم نامه ای که بین نمایشگاه و وزارت ارشاد و شهرداری تهران امضا شده، می توان گفت که نمایشگاه کتاب در محل جدید صاحب خانه شده و جایی برای استقرار پیدا کرده است. تفاهم نامه این امکان را فراهم می کند که نمایشگاه کتاب در محل جدید خود ۱۰ سال به طور رایگان برپا شود و دو ماه فضای شهر آفتاب در اختیار نمایشگاه باشد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به روی دوستداران کتاب باز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش‌‌های ناشران در نمایشگاه کتاب تهران: از کمبود کاغذ تا سانسور

تأثیر بحران اقتصادی موجود بر قیمت کتاب؛ ثبات بازار در عین افزایش قیمت

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟