منابع انرژی تجدیدپذیر؛ کارنامه منفی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵

منابع انرژی تجدیدپذیر؛ کارنامه منفی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده های جدیدی که تنها چند ماه پس از برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس منتشر شده است، از افزایش تولید گاز دی اکسید کربن در

آگهی

داده های جدیدی که تنها چند ماه پس از برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس منتشر شده است، از افزایش تولید گاز دی اکسید کربن در طول یک سال اخیر در کشورهای اتحادیه اروپا حکایت دارد.

طرفداران محیط زیست از این روند ابراز نگرانی می کنند و بر وجود “اضطرار” در زمینه لزوم حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر تاکید می کنند.

بنا به تخمین یورواستات انتشار گاز دی اکسید کربن که ۸۰ درصد کل گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد، در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن ۰.۷ درصد افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۵ از هر سه کشور اروپایی در دو کشور میزان تولید گاز دی اکسید کربن افزایش یافت.

افزایش تولید گاز دی اکسید کربن در کشورهای اتحادیه اروپا در حالی رخ می دهد که این اتحادیه در جریان اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس متعهد به کاهش میزان تولید این گاز به میزان ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ شده بود.

در میان پنج تولید کننده بزرگ گاز دی اکسید کربن در اتحادیه اروپا (آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان و بریتانیا) تنها بریتانیا در سال گذشته موفق به کاهش میزان گاز دی اکسید کربن خود شده است.

نگرانی در مورد عملکرد آلمان

کشور آلمان که میزان تولید گاز دی اکسید کربن آن در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن تغییری نکرده است، به تنهایی نزدیک به ۲۵ درصد از گاز تولید شده در اتحادیه اروپا را تولید می کند. همچنین حدود یک سوم نیروگاه هایی که بیشترین آلودگی را تولید می کنند در این کشور واقع شده اند.

وندل تریو، مدیر شبکه کنش آب و هوایی اروپا در گفتگو با یورونیوز، از آلمان به عنوان “منشاء نگرانی” نام برد.

او می گوید: «آلمان در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای برنامه تحول در زمینه انرژی است. آنها تلاش می کنند که انرژی هسته ای را کنار بگذارند، امری که قابلیت آنها را برای متوقف کردن نیروگاه هایی که با سوخت زغال سنگ کار می کنند، کاهش داده است. میزان استفاده از زغال سنگ در آلمان کاهش یافته است اما میزان وابستگی آنها به زغال سنگ همچنان زیاد است و به همین دلیل آنها در مسیر دستیابی به اهداف خاص خود در زمینه کاهش تولید گاز دی اکسید کربن قرار ندارند.»

در حالی که آلمان اخیرا طرح های خود را برای دستیابی به انرژی تجدیدپذیر منتشر کرده است، اما در لهستان، کشور همسایه شرقی آلمان در برابر چنین طرح هایی مقاومت صورت می گیرد.

وندل تریو در این مورد می گوید: «در مورد لهستان این نگرانی عمومی وجود دارد که این کشور توجه زیادی به پیاده کردن یک سیاست رو به جلو در زمینه انرژی و تغییرات آب و هوایی ندارد.»

به گفته وندل تریو دلیل این امر را می توان در نقش کارگران صنعت زغال سنگ در سرنگونی حکومت کمونیستی در این کشور و حمایت دولت از این بخش جستجو کرد.

کارنامه ضعیف سه کشور در زمینه تولید گاز دی اکسید کربن

وندل تریو از سه کشور بلژیک، ایرلند و اتریش به عنوان کشورهایی نام می برد که بیشترین نگرانی در مورد تولید گاز دی اکسید کربن در آنها وجود دارد. به گفته وی این سه کشور در مسیری که به اهداف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ در زمینه گازهای گلخانه ای منتهی می شود، قرار نگرفته اند.

وندل تریو می گوید: «میزان تولید گاز توسط این سه کشور افزایش یافته است و کمیسیون اروپا از آنها به عنوان کشورهایی نام برده است که در مسیر دستیابی به اهدافی که در سال ۲۰۱۴ برای سال ۲۰۲۰ تعیین شد، قرار ندارند.»

او می افزاید: «اینکه میزان تولید گاز دی اکسید کربن آنها در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است، مطمئناً نشانه خوبی نیست. این نشان می دهد که آنها هشدارهای کمیسیون اروپا را جدی نگرفته اند.»

مسیر دستیابی به انرژی تجدیدپذیر

برام کلایس، مشاور سیاستگذاری در زمینه تغییرات آب و هوایی و انرژی در سازمان گرینپیس (صلح سبز) می گوید: «بسیار مایه نگرانی است که میزان گازها اندکی افزایش یافته است. این روندی نیست که ما خواستار مشاهده آن باشیم.»

او می افزاید: «این افزایش، روند کاهش تولید گاز دی اکسید کربن را برای سه تا چهار سال آینده بویژه پس از توافق اقلیمی پاریس متوقف می کند. ما نگران هستیم و فکر می کنیم اروپا باید در زمینه سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر عقب ماندگی خود را جبران کند.»

او خواستار رهبری قوی تر و موثرتر در سطح اتحادیه اروپا و دولت ها است تا فرایند دستیابی به انرژی تجدیدپذیر مشخص شود.

آمارها نشان می دهد که ۱۶ درصد از انرژی مصرفی در اتحادیه اروپا محصول بخش انرژی تجدیدپذیر است. هدف اکنون رساندن این رقم به ۲۰ درصد طی چهار سال آینده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا می‌توان از چوب باتری تولید کرد؟ پژوهشگران در سوئد چه نظری دارند؟

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد