بیش از نیمی از کودکان پناهجو در اروپا از افغانستان می‌آیند

بیش از نیمی از کودکان پناهجو در اروپا از افغانستان می‌آیند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمیسیون اروپا با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۱۵ هشتاد و هشت هزار و سیصد کودک بدون سرپرست همراه بزرگسال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده اند. بیش از نیمی از این پناهجویان، شهروندان افغانستان هستند.

این گزارش، شمار این دسته از پناهجویان را در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ بین یازده تا سیزده هزار نفر برآورد کرده است. این رقم در سال ۲۰۱۴ با دو برابر افزایش به بیست و سه هزار نفر رسیده و در سال ۲۰۱۵ تقریبا چهار برابر شده است.

قوانین بین‌المللی و به ویژه کنوانسیون حمایت از حقوق کودک، انسان‌ها را تا ۱۸ سالگی محق برخورداری از حمایت‌های ویژه مدنی و کیفری دانسته و به عنوان کودک طبقه‌بندی می‌کند.

مطابق داده‌های این گزارش که به تایید مرکز آمار اروپا (یوروستات) رسیده است، ۹۱ درصد این گروه از پناهجویان، پسران نوجوان بوده و بیش از نیمی از آن‌ها ۱۶ تا ۱۷ سال داشته اند. کمیسیون اروپا، ادامه جنگ و تهدیدهای طالبان در افغانستان را عامل اصلی نبود چشم‌انداز آینده‌ای با ثبات برای نوجوانان این کشور توصیف کرده است. ۵۱ درصد پناهجویان کودک بدون همراه بزرگسال در اروپا در سال ۲۰۱۵ شهروندان افغانستان بوده اند. در همین حال، پناهجویان سوری- که کشورشان از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است- تنها ۱۶ درصد کودکان پناهجوی بدون همراه بزرگسال در اروپا را تشکیل داده‌ اند.

In 2015 almost 90,000 asylum seekers were unaccompanied minors; half came from #Afghanistan: https://t.co/ubkGQ0tWCdpic.twitter.com/Rgs9tni0WS

— European Commission (@EU_Commission) May 2, 2016

چهار کشور از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ پذیرای بیشترین شمار این دسته از پناهجویان بوده اند: سوئد (۴۰درصد) آلمان (۱۶درصد) مجارستان (۱۰ درصد) و اتریش (۹درصد).

بنا بر داده‌های مرکز آمار اروپا، ۵۶ درصد کودکان پناهجوی ساکن ایتالیا و ۵۰/۱ درصد کودکان پناهجوی ساکن سوئد به تنهایی وارد این دو کشور شده اند. ۶۶ درصد این دسته از پناهجویان در سوئد را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند

واکنش عفو بین‌الملل به لایحه «ترامپی» دولت استرالیا؛ آیا سفر و مهاجرت ایرانیان ممنوع می‌شود؟

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد