استیضاح دیلما روسف؛ همه چیز به رای سنای برزیل بستگی دارد

استیضاح دیلما روسف؛ همه چیز به رای سنای برزیل بستگی دارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مخالفان و موافقان دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل روز دوشنبه به باطل شدن رای نمایندگان مجلس برای طرح استیضاح واکنش نشان دادند. رای نمایندگان توسط رئیس

آگهی

مخالفان و موافقان دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل روز دوشنبه به باطل شدن رای نمایندگان مجلس برای طرح استیضاح واکنش نشان دادند. رای نمایندگان توسط رئیس موقت پارلمان این کشور و به دلیل آنچه که وی از آن با عنوان اشتباهات در روند رای گیری یاد کرده، باطل اعلام شده است.

مخالفان رئیس جمهوری برزیل که به فساد مالی متهم اند کماکان به کناره گیری وی از قدرت اصرار می کنند و از سنا خواسته اند زمینه های استیضاح دیلما روسف را فراهم کنند. همزمان، هواداران رئیس جمهوری نیز به خیابان ها آمده و با ابراز شادی از تصمیم رئیس موقت مجلس نمایندگان استقبال کردند. والدیر مارانهیو خود نیز یکی از مظنونین پروندۀ پرداخت رشوه و فساد مالی شرکت دولتی نفتی پتروبراس است و به این طرح استیضاح دیلما روسف رای منفی داده بود.

علیرغم لغو رای پارلمان، رنان کارلهیروس، رئیس سنای برزیل اعلام کرده کناره گیری دیلما روسف را روز چهارشنبه به رای می گذارد. وی در این باره گفت: «اینکه چه کاری درست است یا نه به رئیس سنا بستگی ندارد بلکه جمع سناتورها و همگی آنها با هم باید در این مورد تصمیم بگیرند. این رایی بود که دیوان عالی کشور در مورد این طرح صادر کرده بود.»

در صورت تصویب طرح کناره گیری دیلما روسف، وی به مدت شش ماه از کار برکنار خواهد شد تا مقدمات محاکمۀ وی به دور از مصونیت سیاسی فراهم شود.

رئیس جمهوری برزیل در واکنش به این تحرکات سیاسی برگزاری انتخابات مستقیم و عمومی را تنها راه برون رفت از این بحران عنوان کرد و گفت: «برای تغییر جریانات تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و عوض کردن برنامۀ دولت، تنها راه برگزاری انتخابات مستقیم در این باره است.»

مجلس نمایندگان برزیل طرح استیضاح دیلما روسف را روز هجدهم آوریل و با ۳۶۷ رای موافق تصویب کرده بود. رئیس جمهوری برزیل از این اقدام مخالفان خود با عنوان «کودتای پارلمانی» نام برده و اتهامات وارده را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سنای برزیل شادی هواداران دیلما روسف را کوتاه کرد

فراز و فرود قدرت برای «بانوی آهنین» برزیل

رئیس جمهوری برزیل روی لبه تیغ استیضاح