خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نظر موافقان و مخالفان

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نظر موافقان و مخالفان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چکیده نظرات موافقان و مخالفان درباره موضوعاتی نظیر اقتصاد، مهاجرت، امنیت و نفوذ سیاسی

آگهی

همه پرسی بریتانیا یک درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا روز ۲۳ (سوم تیر ماه) ژوئن برگزار می شود.

اطلاعات بیشتر

این نوشتار، چکیده ایست از دیدگاه های محوری موافقان و مخالفان درباره نکات کلیدی این رویداد. شعار هواداران ماندن، بریتانیای قویتر در اتحادیه است.

Boris' #blunderbus: It's red, it's German & it'd cost tens of thousands more if Boris got his way & we left Europe. pic.twitter.com/k4jpummGAx

— Stronger In (@StrongerIn) 11 mai 2016

و آنها که موافق بیرون رفتن از اتحادیه اروپا هستند می گویند به خروج رأی بدهید و اداره امور خود را باز پس بگیرید.

بهای عضویت در اتحادیه

خواستاران ماندن:

امتیاز دسترسی به بازار انحصاری اروپا، بسیار ارزشمندتر از بهای عضویت در این اتحادیه است.

بازگشت سرمایه ای که اتحادیه اروپا برای بریتانیا ایجاد می کند نزدیک به ۱۰ برابر است. سهمِ کمک هر خانواده بریتانیایی به اتحادیه اروپا برابر ۳۴۰ پوند است، با این حال، تجارت، سرمایه گذاری و قیمتهای پایینتر که حاصل رابطه با اتحادیه اروپاست سالانه ۳۰۰۰ پوند به هر خانواده در این کشور کمک می کند.

خواستاران رفتن:

سیاستمداران بروکسل که با انتخابات برگزیده نشده اند سالانه میلیاردها پوند از بریتانیا دریافت می کنند، پولی که می تواند برای اولویت های بهداشت، آموزش و پژوهشهای علمی در بریتانیا هزینه شود. مقررات دست و پاگیر اتحادیه اروپا هر هفته ۶۰۰ میلیون پوند برای بریتانیا هزینه دارد.

مهاجرت

خواستاران ماندن:

مهاجرت برای اقتصاد خوب است و مهاجرانِ اتحادیه اروپا، در کل کمک ویژه ای به بودجه بریتانیا می کنند، آنها بیش از آنکه سرمایه خارج کنند، در داخل مالیات می پردازند. ترک اتحادیه اروپا به معنی کاستن از میزان مهاجرت نیست. بریتانیا احتمالا ناگزیر است در اِزای برخورداری از بازار انحصاری اروپا همچنان اجازه جابجایی آزادانه مهاجران این اتحادیه را بدهد.

خواستاران رفتن:

ممکن نیست بتوان عضو اتحادیه اروپا بود و مهاجرت را کنترل کرد. اگر بریتانیا کنترل کامل مرزهای خود را به دست بگیرد از میزان مهاجرت کاسته خواهد شد. این کار، برای کارگران بریتانیایی موقعیتهای شغلی فراهم می کند و فشارِ روی بخش خدمات عمومی را کاهش می دهد.

اقتصاد

خواستاران ماندن:

بخشی از اروپا بودن، اقتصاد بریتانیا را تقویت می کند. اتحادیه اروپا از کسب و کارهای بریتانیا پشتیبانی می کند، شغل ایججاد کرده، برای مصرف کنندگان هم قیمتهای پایینتر فراهم می کند. اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا بیرون برود، سرمایه گذاری اُفت خواهد کرد و میلیونها شغل از دست خواهد رفت چرا که تولیدکنندگان جهانی، کارخانجات خود را به کشورهای کم هزینه تر اتحادیه اروپا منتقل خواهند کرد.

خواستاران رفتن:

اتحادیه اروپا از نظر تجاری شکست خورده است، و مقررات اروپایی بیش از آنکه به کسب و کارهای بریتانیا کمک کند مانع از پیشرفت آن می شود. بریتانیا به تنهایی بهتر کار می کند. خطرِ افزایش بیکاری چندان زیاد نیست چراکه مشاغل به تجارت و مبادله وابسته اند، نه به اتحاد سیاسی. وانگهی، وقتی شرکتها از قید هزینه و سنگینی مقرارت اروپایی رها شوند مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد.

تجارت

خواستاران ماندن:

آگهی

اتحادیه اروپا، شریک تجاری شماره یک بریتانیاست. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا خطرات جدی در بر دارد، چراکه موانع تجاری تازه ای (برای تجارت با کشورهای دیگر) در کار خواهد بود و تعرفه های گمرکی نیز اعمال خواهد شد. بریتانیا با عضویت در اتحادیه اروپا، در معاملات جهانی، شریک بیش از ۵۰ کشور است، و با توجه به بزرگی اتحادیه اروپا، در این معاملات از شرایط بهتری برخوردار است.

خواستاران رفتن:

تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا قطعا ادامه خواهد داشت. بریتانیا می تواند با اتحادیه اروپا بر سر یک پیمان تجاری آزاد مذاکره کند بدون آنکه درگیر قوانین اروپایی باشد. بریتانیا آزاد خواهد بود تا توافقهای تجاری خود را با دیگر کشورها بخصوص صادرکنندگان رو به رُشدی مانند چین و هند داشته باشد.

امنیت و نفوذ جهانی

خواستاران ماندن:
بریتانیا، بیرون از اتحادیه اروپا از صحنه جهانی برکنار می مانَد و به این ترتیب نفوذ کمتری بر تصمیم گیریهای بین المللی و مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، تجارت و محیط زیست خواهد داشت. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا یک ریسکِ امنیتی است. همکاری با همسایگانِ اروپایی به بریتانیا امکان می دهد با تهدیدها برخورد و امنیت خود را حفظ کند.

خواستاران رفتن:

آگهی

اگر بریتانیا کار را بتنهایی ادامه بدهد صدای قویتری خواهد داشت. بریتانیای بیرون از اتحادیه اروپا، همچنان بازیگر کلیدی ناتو باقی می ماند و کُرسی خود را در شورای امنیت نیز حفظ می کند. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا امنیت بریتانیا را افزایش می دهد و کشور از بندِ «منشور حقوق بنیادین» اتحادیه اروپا که تعیین می کند پلیس و نیروهای امنیتی بریتانیا چه اختیاراتی داشته باشند رها خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت

یک نظرسنجی: اکثر بریتانیایی‌ها اکنون موافق پیوستن مجدد به بازار واحد اتحادیه اروپا هستند