توسعه سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی و واکنش روسیه

توسعه سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی و واکنش روسیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لهستان روز جمعه ساخت یک پایگاه نظامی در نواحی شمالی کشور را برای استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. قرار است بهره برداری از این

آگهی

لهستان روز جمعه ساخت یک پایگاه نظامی در نواحی شمالی کشور را برای استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. قرار است بهره برداری از این پایگاه از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شود.

رابرت او. ورک، قائم مقام وزارت دفاع آمریکا در این روز گفت: «اروپا و ناتو با طیف وسیعی از چالش های جدید و پیچیده امنیتی مواجه هستند. مبارزه با این چالش ها نیازمند توانایی بیشتر متحدانِ ناتو است از جمله اینکه آنها باید به پیشرفت و تطبیق شرایط خود با تهدیدات قدیمی و جدید ادامه دهند.»

این اقدامات واکنش روسیه را به همراه داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان یک جلسه دفاعی در شهر سوچی، ضمن اشاره به اینکه این سیستم ها تهدیدی برای امنیت روسیه هستند، گفت: «این ها سیستم های دفاعی نیستند بلکه بخشی از پتانسیل هسته ای استراتژیک ایالات متحده آمریکا هستند که به حاشیه منتقل شده اند. منظور از حاشیه، اروپای شرقی است. افرادی که چنین تصمیماتی می گیرند باید بدانند که تا کنون در آرامش، راحتی و امنیت زندگی کرده اند اما اکنون و پس از استقرار این تجهیزات دفاعی، باید فکر کنیم چگونه برای امنیت فدراسیون روسیه این تهدیدات را خنثی کنیم.»

با این وجود آقای پوتین تاکید کرد که قصد ندارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی به راه بیندازد.

یک روز پیش از این نیز ایالات متحده آمریکا بخش دیگری از سیستم دفاع موشکی را با هزینه ۸۰۰ میلیون دلار در رومانی راه اندازی کرد که ماموریتش محافظت از جنوب اروپا در برابر حملات موشکی بالستیک است. آمریکا اعلام کرده است این کار با هدف تامین امنیت در مقابل تهدیدات خاورمیانه انجام می شود و اقدامی تهدید آمیز علیه روسیه نیست.

مقامات ارشد آمریکا و ناتو می گویند این سامانه های دفاع موشکی بالستیک قادر به پرتاب موشک به سمت کشورهایی همچون ایران است. رابرت او. ورک تاکید کرده است تا زمانیکه ایران به توسعه و استقرار موشکهای بالستیک ادامه دهد، ایالات متحده آمریکا نیز با متحدانش برای دفاع از ناتو همکاری خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند

ارائه طرح احیای حاکمیت قانون در لهستان؛ آیا ورشو به حقوق از دست رفته در اتحادیه اروپا دست می‌یابد؟