واکنش‌ها به دیدار فائزه هاشمی با یکی از رهبران جامعه بهایی ایران

واکنش‌ها به دیدار فائزه هاشمی با یکی از رهبران جامعه بهایی ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیدار فائزه هاشمی، دختر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی با یکی از رهبران جامعه بهایی واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است.

روز جمعه، عکسی از دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی، از اعضای رهبران بهایی که پس از هشت سال زندان به مرخصی آمده است، در فضای مجازی منتشر شد. در این عکس دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با چادر در میان چند تن از پیروان آیین بهایی ایران دیده می شود.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر هم با خانم کمال‌آبادی ملاقات کرده است.

«انجمن اسلامی دانشجویان مستقل»، از تشکل‌های دانشجویی نزدیک به اصولگرایان، روز شنبه با ارسال نامه‌ای برای علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی از وی خواسته است تا «برای دفاع از کیان اسلام» درباره دیدار فرزندش با اعضای «فرقه ضاله بهایت» موضعگیری کند.

در بخشی از این نامه که رونوشت آن برای شماری از مراجع تقلید ارسال شده، با اشاره به حضور فائزه هاشمی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و اشاره تلویحی به نقش مهدی هاشمی آمده است: «هنوز چند سالی بیش نیست که از فتنه ۸۸ و فتنه انگیزی‌های فرزندان شما می‌گذرد و هنوز مهر احکام قضایی مفاسد اقتصادی و امنیتی فرزندانتان تازه است و هنوز ملت ایران از خیانت‌هایی که خانواده شما در حق انقلاب و امام کرده‌اند، رنج می‌برد؛ از فتنه‌ای که فرزندان شما برای این ملت رقم زدند و پشتبند آن دشمنان انقلاب برای فشار بیشتر به مردم انقلابی و شهیدداده ایران اسلامی تحریم‌های اقتصادی را وضع کردند! و امروز مردم در دوران تحریم، چوب فتنه‌گری‌های فرزندان شما را می‌خورند. اما آیا نباید شما به‌عنوان فردی که زمانی از افراد شاخص این انقلاب بوده‌اید، مقابل کجروی‌های فرزندانتان بایستید؟ آیا نباید یا آنها را هدایت کنید یا از آنها اعلام برائت کنید؟»

روز شنبه همچنین آیت‌الله بطحایی گلپایگانی، از منتخبان مجلس پنجم خبرگان رهبری (از لیست خبرگان مردم/مورد حمایت هاشمی رفسنجانی) گفت: ارتباط دوستانه با اعضای فرقه ضاله بهائیت خیانت به اسلام و انقلاب است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با انتقاد شدید از پیروان آیین بهایی، به طور مشخص درباره دیدار فائزه هاشمی با بهاییان گفته است: «این کار بی‌تعارف کار اشتباهی است. این دیدار به عنوان دوستی که بعید است، چون اعضای خانواده آقای هاشمی مذهبی و روحانی هستند. یک خانواده مذهبی و روحانی که تز ضد بهائیت دارند نمی‌تواند با بهائیت کنار بیاید. اما اگر حتی به واسطه دلجویی نیز ایشان به دیدار این فرد بهائی رفته باشد، کار غلط و نادرستی است… اشتباهاتی که متأسفانه این بانو مرتکب شده و به پدرش نیز لطمه وارد می‌شود و اشتباه است اشتباه است اشتباه.»

فائزه هاشمی رفسنجانی که سابقه شش ماه زندان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام را دارد، در مصاحبه‌ با سایت ایران وایر از دیدار خود با خانم کمال‌آبادی دفاع کرده است. وی در این‌باره گفته: «رفتن من به زندان باعث شد با یک سری افراد در آن‌جا همبند بشوم و آن‌ها را از نزدیک بشناسم. ارتباط من با فریبا یا دیگران ارتباط دوستانه‌ای است [که در] زندان به وجود آمده و خود جمهوری اسلامی باعث به وجود آمدن این ارتباط شده و نگاه من به این موضوع نگاه حقوق بشری است که آن‌ها هم باید مثل شهروندان دیگر کامل از حقوق اولیه شهروندی برخوردار باشند که متاسفانه از کمترین حقوق برخوردار نیستند. نگاه من به موضوع بهایی‌ها موضوع حقوق بشر است و این که حالا من مسلمانم و آن‌ها بهایی هستند و یا اینکه اصلا کدام دین خوب است و کدام دین بد است، این بحث‌ها نیست. موضوع حقوق بشر است و این که به هرحال یکسری اقشار در جامعه ما متاسفانه از حقوق اولیه‌شان برخوردار نیستند، از جمله بهایی‌ها و این خوب نیست. اسلام هم با این تبعیض موافق نیست. ما احادیث و آیات فراوانی در این خصوص داریم. توصیه حضرت علی به مالک اشتر را داریم که می‌گوید حقوق آنهایی که در دین با تو مشترک نیستند هم باید رعایت شود. این رفتار رفتار اسلامی نیست که متاسفانه ما در جمهوری اسلامی شاهد آن هستیم.»

اکثریت قریب به اتفاق روحانیون شیعه آیین بهایت را «فرقه ضاله» و یک جریان انحرافی می‌دانند. بسیاری از آنان بابیت و بهایت را «ساخته استعمار روس و بریتانیا» معرفی می‌کنند.

شهروندان بهایی ایران حق تبلیغ مذهب خود را ندارند و تحصیلات دانشگاهی و استخدام در مشاغل دولتی برای آنان ممنوع است. بسیاری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، دولت ایران را به تبعیض سازمان‌یافته علیه شهروندان بهایی خود متهم می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جامعه جهانی بهایی: ۲۰۰ مامور خانه بهاییان در روستای روشن‌کوه مازندران را تخریب کردند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد