گزارش اختصاصی یورونیوز درباره حوثی ها در یمن

گزارش اختصاصی یورونیوز درباره حوثی ها در یمن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروه انصار الله در یمن که اعضای آن با نام حوثی ها شناخته می شوند، جنبشی سیاسی-مذهبی و مسلح است که در شهر صعده در شمال این کشور شکل گرفت. مبارزه

آگهی

گروه انصار الله در یمن که اعضای آن با نام حوثی ها شناخته می شوند، جنبشی سیاسی-مذهبی و مسلح است که در شهر صعده در شمال این کشور شکل گرفت. مبارزه مسلحانه این گروه شیعی با دولت مرکزی سنی از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و خواست اصلی آنها خود مختاری بیشتر بود. با اینحال قدرت این گروه با تصرف شهر صنعا در سپتامبر سال ۲۰۱۴ نمایان شد.

از این پس حوثی ها توانستند قدرت خود را در دیگر بخشهای یمن نیز توسعه دهند. از ماه مارس سال ۲۰۱۵ حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، منطقه نفوذ این گروه را به صنعا و شهرهای شمالی یمن محدود کرد.

حوثی ها اعتقاد دارند که قیام آنها “علیه رژیم فاسد” منصور هادی رییس جمهوری یمن است. این در حالیست که برخی کشورهای عربی و کشورهای اروپایی شورش این گروه را نوعی کودتا علیه رییس جمهوری منتخب می دانند. در همین حال برخی کشورهای منطقه ایران را به ارسال کمک مالی و نظامی به حوثی ها متهم می کنند.

یمن به دلیل وجود تنگه باب المندب در ضلع جنوبی آن، کشوری استراتژیک است. این تنگه تنها راه آبی ارتباطی دریای سرخ و اقیانوس هند برای عبور تانکرهای نفتی است.

یورونیوز توانسته در یکی از گردهمایی های رهبران این گروه در صنعا حضور پیدا کند و نظر محمد علی الحوثی، رهبر کمیته انقلابی را در این باره جویا شود.

وی می گوید: «یکی از مهمترین اظهارات اسرائیلی ها این است که خطر باب المندب به مراتب بیشتر از برنامه هسته ای ایران است. بنابراین هدف اصلی این نبرد علیه ما بر ملا می شود. همچنین مشخص می شود که تمامی ادعاها مبنی بر ارتباط ما با ایران و اینکه ما بخشی از برنامه حضور ایران در منطقه هستیم نادرست بوده است.»

در روزهای گذشته، حوثی ها در صنعا دست به تظاهرات ضد آمریکایی زده اند. در تصویر زیر، فردی در لباس مبدل یک سرباز آمریکایی که اسیر شده است نشان داده می شود.

علی رغم حمله های سنگین هوایی ائتلاف به رهبری عربستان، حوثی ها همچنان در صنعا حضور دارند. از آغاز در گیریها آنها توانسته اند بخش قابل ملاحظه ای از توانایی های نظامی و لجستیک یمن و همچنین اداره فرودگاههای شهری و نظامی مناطق تحت کنترلشان را در دست گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش اختصاصی یورونیوز از شرایط بحرانی ساکنان اردوگاهی در یمن

شکایت خانواده سوری از فرانتکس؛ دادگاه اتحادیه اروپا درخواست پرداخت غرامت را رد کرد

پلیس آلمان یک مرد سوری را به ظن ارتکاب جنایت علیه بشریت بازداشت کرد