اگزومارس؛ در کدام قسمت سیاره سرخ باید نشانه های حیات را جستجو کرد؟

اگزومارس؛ در کدام قسمت سیاره سرخ باید نشانه های حیات را جستجو کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است.

آگهی

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است.

هیچ مأموریت اکتشافی درباره مریخ تاکنون این قدر بلندپروازانه و پیچیده نبوده است. در سال ۲۰۱۶ اولین فضاپیما به سیاره سرخ می رسد و فرودی آزمایشی روی سطح مریخ انجام می دهد و به دنبال چشمه های متان خواهد گشت. چند سال بعد مریخ نوردِ اگزومارس به مریخ خواهد رفت تا با حفاری سطح سیاره به دنبال نشانه های حیات زیر سطح مریخ بگردد.

در طول سال ۲۰۱۶، یورونیوز بطور مرتب از گروه مسئول این پروژه در آژانس فضایی اروپا و روس کاسموس خبر خواهد گرفت و بدین ترتیب، خواهیم دید چگونه اولین فضاپیمایشان را به فضا پرتاب خواهند کرد؛ چگونه اولین مریخ گرد (مریخ نورد) را خواهند ساخت، و چطور آن را روی سطح سیاره سرخ فرود خواهند آورد.

فضاپیمای اگزومارس اینک به سوی مریخ می رود و مأموریتش جستجوی نشانه های حیات در این سیاره است. وقتی در ماه اکتبر به مقصد برسد، کاوشگری را به سوی سطح سیاره خواهد فرستاد. این کاوشگر، اولین فرود کنترل شده ابزاری روی سطح سیاره سرخ خواهد بود.

ژان-پیر بیبرینگ، سیاره شناس پروژه «اگزومارس» و مسئول یکی از ابزارهایی است که مریخ نورد اگزومارس باید در سطح سیاره سرخ آنالیز کند. وی درباره اینکه کجا روی سطح مریخ نشانه های حیات را جستجو کرد می گوید: «در پروژه فضایی اگزومارس در تلاش هستیم بدانیم که آیا روی مریخ در گذشته، شرایطی وجود داشته است که مانند شرایط ِ موجود روی زمین، منجر به شکل گیری حیات از آب و مولکول های ِدیگری شود که از جای دیگر به زمین رسیده بود. دو قطب مریخ پوشش یخی دارد و مریخ کمی بیشتر از هر ۲۴ ساعت یک بار، به دور محوری که از قطب ها می گذرد می چرخد. در شمال مریخ دشتهای بزرگ هست و در جنوب فلات هایی به ارتفاع چند هزار متر که سطحشان پوشیده از دهانه های برجای مانده از برخورد شهابسنگ ها است. بین این، دو ناحیه ای هست که برخی از قسمت های آن از فلاتهای چهار میلیارد ساله هم قدیمی ترند. ما باور داریم اگر حیات روی مریخ پدیدار شده باشد نشانه هایش را باید در این نواحی جستجو کرد.»

وی می افزاید: «انتظار نداریم که مستقیماً موجود زنده ای پیدا کنیم اما اگر ماکرومولکولهای پیشینه ارگانیسم های زنده را پیدا کنیم گام عظیمی برداشته ایم چون نشان می دهد حیات آن قدر سرسختی دارد که خود را با محیط مریخ تطبیق بدهد. مریخ یادگار زمانی را که حیات روی زمین پیدا شد، در خود حفظ کرده است و با اگزومارس، روی مریخ این نشانه های معجزه آسای حیات را جستجو خواهیم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزی در فضا برای سفرهای طولانی فضایی

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین